Visuaalisen luovuuden ja visuaalisen havaitsemisen välinen yhteys : visuaalinen sujuvuus ja visuospatiaaliset taidot
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimus oli osa laajempaa Luovuus, kognitio ja aivot- projektia, jossa tarkasteltiin assosiatiivisen luovuuden yhteyttä kognitiiviseen suoriutumiseen. Tässä osassa keskityttiin tarkastelemaan visuaalista luovuutta ja sen yhteyttä visuaaliseen havaitsemiseen. Tutkimukseen osallistuneet 48 tutkittavaa olivat 19-46-vuotiaita yliopisto-opiskelijoita. Visuaalisessa havaitsemisessa keskityttiin visuospatiaalisiin taitoihin, joita mitattiin Wechslerin (1981) kuutiotehtävällä. Visuaalista luovuutta tarkasteltiin visuaalisen sujuvuuden kautta ja sitä mitattiin kuvioiden tuottamisen sujuvuutta mittaavalla kaksiosaisella Jones-Gotman ja Milnerin (1977) kuviosujuvuustestillä. Taustamuuttujina tarkasteltiin työmuistia, assosiaatiokykyä ja verbaalista sujuvuutta. Lisäksi tutkittiin visuaalisen sujuvuuden yhteyttä itsearvioituun luovuuteen ja sen eri osa-alueisiin, jotka Kaufmanin (2012) K-DOCS-itsearviointikyselyssä jakautuvat arkipäivän, akateemiseen, esiintymiseen liittyvään, tekniseen ja taiteelliseen luovuuteen. Visuaalinen luovuus ei ollut yhteydessä visuaaliseen havaitsemiseen. Vaikka kuvioiden tuottamisessa tarvitaan visuaaliselle havaitsemiselle tunnusomaisia taitoja kuten visuaalista hahmottamista, kuvioiden tuottamista mielessä ja kokonaisuuden rakentamista osista, edellyttää kuvioiden vapaa tuottaminen divergenttiä ajattelua, kun taas visuaalisen hahmottamisen tehtävässä on kyse mallin mukaisesta suorituksesta, mikä edellyttää konvergenttia ajattelua. Visuaalista havaitsemista mitattiin tässä erityisesti spatiaalisia taitoja mittaavalla testillä ja visuaalisessa luovuudessa keskityttiin pelkästään sujuvuuteen. Jotta visuaalisen havaitsemisen ja visuaalisen luovuuden välisestä yhteydestä saisi kokonaisvaltaisemman kuvan, voisi jatkotutkimuksena tarkastella visuospatiaalisia taitoja monipuolisemmin ja luovuudesta tarkastella myös ideoiden joustavuutta ja omaperäisyyttä. Lisäksi sekä visuaalista havaitsemista että visuaalista luovuutta olisi kiinnostavaa mitata useammalla testillä ja tarkastella testien välisiä yhteyksiä ja eroavaisuuksia. Visuaalinen luovuus ei ollut yhteydessä myöskään minkään itsearvioidun luovuuden osa-alueen kanssa. Myös visuaalisen luovuuden ja luovuuden osa-alueiden välistä yhteyttä voisi jatkotutkimuksessa tarkastella pelkän sujuvuuden sijaan myös ideoiden joustavuuden ja omaperäisyyden kautta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education
Virinkoski, Riitta; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Aro, Mikko (Elsevier, 2021)This study investigated why some Finnish students receive part-time special education in Grade 1, duration of that support, and its relation to student reading fluency, reading comprehension, and arithmetic fluency ... -
Does Multi-Component Strategy Training Improve Calculation Fluency among Poor Performing Elementary School Children?
Koponen, Tuire; Sorvo, Riikka; Dowker, Ann; Räikkönen, Eija; Viholainen, Helena; Aro, Mikko; Aro, Tuija (Frontiers Research Foundation, 2018)The aim of the present study was to extend the previous intervention research in math by examining whether elementary school children with poor calculation fluency benefit from strategy training focusing on derived fact ... -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
Creative interpretation in web design experience
Silvennoinen, Johanna; Rousi, Rebekah; Mononen, Laura (Taylor & Francis, 2017)Insight into how people mentally represent, and thus, make sense of visual designs is the key to understanding how people interact with technological devices. This paper presents a study in which participants were asked ...