Show simple item record

dc.contributor.advisorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorPitkäranta, Ella
dc.date.accessioned2022-06-02T05:49:13Z
dc.date.available2022-06-02T05:49:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81413
dc.description.abstractEnsimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin. Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sekä Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkittävästi opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksittäisten oppiaineiden tavoitteissa. Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei näistä tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhtenä oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sisällytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat myös hyötyisivät monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. Tämä monilukutaitoon keskittyvä materiaalipaketti lukion A-oppimäärän englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu. Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu neljästä teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdistää EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteitä sekä monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit täyttävä kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otherlanguage teaching
dc.subject.otherkieltenopetus
dc.subject.othermultiliteracies
dc.titleNote the modes! : a multiliteracies material package for an English module
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206023036
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysoliteracy
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysomultiliteracy
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record