dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Pitkäranta, Ella | |
dc.date.accessioned | 2022-06-02T05:49:13Z | |
dc.date.available | 2022-06-02T05:49:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81413 | |
dc.description.abstract | Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin.
Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sekä Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkittävästi opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksittäisten oppiaineiden tavoitteissa.
Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei näistä tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhtenä oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sisällytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat myös hyötyisivät monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. Tämä monilukutaitoon keskittyvä materiaalipaketti lukion A-oppimäärän englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu.
Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu neljästä teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdistää EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteitä sekä monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit täyttävä kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | language teaching | |
dc.subject.other | kieltenopetus | |
dc.subject.other | multiliteracies | |
dc.title | Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206023036 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | multimodaalisuus | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | literacy | |
dc.subject.yso | multimodality | |
dc.subject.yso | multiliteracy | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |