Lastenohjelmien käyttö varhaiskasvatuksessa
2022:122 | 2023:261 | 2024:233 | 2025:11
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista on lastenohjelmia käyttö varhaiskasvatuksessa sekä millä tavalla lastenohjelmia käytetään pedagogisessa toiminnassa varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvata lastenohjelmien käytön tämänhetkistä tilannetta varhaiskasvatuksessa.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2021 verkkokyselynä varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatuissa Facebookin ammatillisissa ryhmissä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 50 varhais-kasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaan.
Tutkimuksen mukaan lastenohjelmien käyttöön varhaiskasvatuksessa olivat yhteydessä käytännön toteutus, oppimisympäristö sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset lastenohjelmien käytöstä. Pedagogisen toiminnan osalta lastenohjelmia käytettiin pedagogisen toiminnan tukena sekä laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden rikastamisessa.
Tulosten perusteella lastenohjelmilla ei ole vakiintunutta paikkaa varhaiskasvatuksen toimintamuotona, sillä lastenohjelmien käyttö oli tutkimukseen osallistuneiden mukaan vaihtelevaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset olivat huolissaan liiallisesta ruutuajasta sekä lastenohjelmien negatiivisista vaikutuksista muun muassa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Merkittävä hyöty lastenohjelmien käytöstä nähtiin olevan lasten motivointiin ja innostamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29778]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care
Honko, Mari (University of Jyväskylä, 2023)This survey was developed to investigate multilingualism, language awareness and language-aware practices in early childhood education in Finland. The data consists of questionnaire data collected from early childhood ... -
Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey
Mustonen, Sanna; Honko, Mari (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimus käsittelee monikielisyyttä ja kielitietoisuutta sekä kielitietoisia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa Suomessa. Aineisto koostuu verkkokyselyn avulla varhaiskasvatuksen henkilöstöltä kerätystä kyselytiedosta. ... -
Kokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Kokopäiväpedagogiikka on noussut keskeiseksi toimintatavaksi suomalaisissa päiväkodeissa. Se on myös useissa paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa toiminnan lähtökohtana, vaikka käsitteen tieteellinen määrittely on ... -
Digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksessa
Alanko, Mimmu; Kankaanranta, Marja; Mehtälä, Saana (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2020)Miltä kuulostaa väline, jolla voidaan varhaiskasvatuksessa lisätä lasten osallisuutta oman oppimisensa suunnittelussa ja arvioinnissa, tukea lapsen monipuolista kasvua ja kehitystä sekä edistää päiväkodin ja vanhempien ... -
Monilukutaito varhaiskasvatuksessa : abstrakti käsite ja konkreettista kasvatusta
Mertala, Pekka (Varhaiskasvatuksen opettajien liitto, 2021)Monilukutaito on uusi käsite varhaiskasvatuksessa ja suomalaisessa kasvatuskentässä ylipäätään. Käsitteen juurtumattomuus on näkynyt epätietoisuutena siitä, mitä monilukutaidolla oikeastaan tarkoitetaan ja miten sen tulisi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.