Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuukka, Anu
dc.contributor.authorKärsämä, Pia
dc.date.accessioned2022-06-01T07:31:59Z
dc.date.available2022-06-01T07:31:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81394
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista on lastenohjelmia käyttö varhaiskasvatuksessa sekä millä tavalla lastenohjelmia käytetään pedagogisessa toiminnassa varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvata lastenohjelmien käytön tämänhetkistä tilannetta varhaiskasvatuksessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2021 verkkokyselynä varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatuissa Facebookin ammatillisissa ryhmissä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 50 varhais-kasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaan. Tutkimuksen mukaan lastenohjelmien käyttöön varhaiskasvatuksessa olivat yhteydessä käytännön toteutus, oppimisympäristö sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset lastenohjelmien käytöstä. Pedagogisen toiminnan osalta lastenohjelmia käytettiin pedagogisen toiminnan tukena sekä laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden rikastamisessa. Tulosten perusteella lastenohjelmilla ei ole vakiintunutta paikkaa varhaiskasvatuksen toimintamuotona, sillä lastenohjelmien käyttö oli tutkimukseen osallistuneiden mukaan vaihtelevaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset olivat huolissaan liiallisesta ruutuajasta sekä lastenohjelmien negatiivisista vaikutuksista muun muassa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Merkittävä hyöty lastenohjelmien käytöstä nähtiin olevan lasten motivointiin ja innostamiseen.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLastenohjelmien käyttö varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206013018
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolastenohjelmat
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysomedia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot