Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care
Kyselymittari: Tutkimuskysely Monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa
Honko, Mari. Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care. V. 16.4.2023. 10.17011/jyx/dataset/86597
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Honko, Mari
This survey was developed to investigate multilingualism, language awareness and language-aware practices in early childhood education in Finland. The data consists of questionnaire data collected from early childhood education staff through an online survey.
There is also available some of the anonymized data gathered with this survey linked to this publication. Tämä mittari laadittiin tutkimukseen, joka käsittelee monikielisyyttä ja kielitietoisuutta sekä kielitietoisia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa Suomessa. Kysely sisältää sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä aihepiiristä.
Mittarilla kerättyä aineistoa on soveltuvin osin anonymisoituna saatavissa opetus- ja tutkimuskäyttöön tämän julkaisun emoaineistossa.
Julkaisija
University of JyväskyläKuuluu aineistoon
Honko, Mari. Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey. V. 16.4.2023. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86599Asiasanat
Aineistoon liittyvä(t) julkaisu(t)
- Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?. Journal of Early Childhood Education Research, 9(2), 522-550. https://journal.fi/jecer/article/view/114145 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73405
- Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44. https://journal.fi/jecer/article/view/114155 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74546
- Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Varhaista monikielisyyttä tukemassa : kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa. Kasvatus, 51(4), 439-454. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72485
- Honko, M., & Mustonen, S. Lasten monikielisyyden tukemisesta. Kieliviesti, (1), 13-17. https://www.isof.se/sidor-pa-nationella-minoritetssprak/suomi/kieliviesti/kieliviesti/2022-06-09-lasten-monikielisyyden-tukemisesta https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82261
- Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Kielet valintojen kohteena varhaiskasvatuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/kielet-valintojen-kohteena-varhaiskasvatuksessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74107
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/182778713
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [284]
Rahoittaja(t)
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey
Mustonen, Sanna; Honko, Mari (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimus käsittelee monikielisyyttä ja kielitietoisuutta sekä kielitietoisia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa Suomessa. Aineisto koostuu verkkokyselyn avulla varhaiskasvatuksen henkilöstöltä kerätystä kyselytiedosta. ... -
Varhaista monikielisyyttä tukemassa : kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Varhaiskasvatuksen monikielisyyttä on Suomessa tutkittu tähän saakka lähinnä erilaisten paikallisten, yhteen tai muutamaan kieleen keskittyvien kielipainotusohjelmien näkökulmasta. Sen sijaan vielä melko tutkimattomia ... -
Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2020)Monikielisyyden tukeminen on vahvasti esillä uusimmissa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa. Tarkastelemme tässä artikkelissa varhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia monikielisyydestä ja kielitietoisista toimintatavoista. ... -
Implementing multilingual pedagogy in Finnish ECEC groups : from monolingual practices towards more systematic approaches
Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi; Repo, Elisa; Bayram, Siddik (Routledge, Taylor & Francis Group, 2024)The study explores the implementation of multilingual pedagogy in Finnish early childhood education and care (ECEC) settings. Utilising the LangPeda assessment tool, data were collected from 82 ECEC groups across 47 centres. ... -
Multilingual learning environments in early childhood education in Finland
Repo, Elisa; Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Increasing linguistic diversity creates a need to construct early learning environments as spaces where children’s whole multilingual repertoires are represented. The purpose of these spaces is to support the crossing of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.