Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey
Monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa – kyselyvastaukset ja mittari
Honko, Mari. Multilingualism and language awareness in early childhood education and care – Survey data and the survey. V. 16.4.2023. 10.17011/jyx/dataset/86599
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
Honko, Mari and Mustonen, Sanna
Tutkimus käsittelee monikielisyyttä ja kielitietoisuutta sekä kielitietoisia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa Suomessa. Aineisto koostuu verkkokyselyn avulla varhaiskasvatuksen henkilöstöltä kerätystä kyselytiedosta. Kysely sisältää sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja se on toteutettu Webropol-ohjelmistolla vuonna 2017. Tutkimus on päättynyt vuonna 2022. Tässä julkaistaan anonymisoitu osa aineistoa siltä osin, jolta vastaajat suostumuksensa sen julkaisuun antoivat sekä kyselymittari.
Itse mittari on myös vapaasti ladattavissa omana alajulkaisunaan tämän aineistokokonaisuuden alla. The study investigates multilingualism, language awareness and language-aware practices in early childhood education in Finland. The data consists of questionnaire data collected from early childhood education staff through an online survey. The survey contains both closed and open questions and was conducted using Webropol software in 2017. The research finished in 2022. The survey questionnaire and the responses of respondents who gave their consent for further use of the data (research, teaching, education) have been published in the JYX database of the University of Jyväskylä.
The Survey is available freely as a separate publication under this dataset.
Julkaisija
University of JyväskyläSisältää aineistoja
- Honko, Mari. Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care. V. 16.4.2023.https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86597
Asiasanat
Aineistoon liittyvä(t) julkaisu(t)
- Honko, M., & Mustonen, S. Lasten monikielisyyden tukemisesta. Kieliviesti, (1), 13-17. https://www.isof.se/sidor-pa-nationella-minoritetssprak/suomi/kieliviesti/kieliviesti/2022-06-09-lasten-monikielisyyden-tukemisesta https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82261
- Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?. Journal of Early Childhood Education Research, 9(2), 522-550. https://journal.fi/jecer/article/view/114145 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73405
- Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Kielet valintojen kohteena varhaiskasvatuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/kielet-valintojen-kohteena-varhaiskasvatuksessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74107
- Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44. https://journal.fi/jecer/article/view/114155 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74546
- Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Varhaista monikielisyyttä tukemassa : kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa. Kasvatus, 51(4), 439-454. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72485
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/182776024
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [284]
Rahoittaja(t)
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Survey instrument; survey method: survey questionnaire Multilingualism and language awareness in early childhood education and care
Honko, Mari (University of Jyväskylä, 2023)This survey was developed to investigate multilingualism, language awareness and language-aware practices in early childhood education in Finland. The data consists of questionnaire data collected from early childhood ... -
Varhaista monikielisyyttä tukemassa : kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Varhaiskasvatuksen monikielisyyttä on Suomessa tutkittu tähän saakka lähinnä erilaisten paikallisten, yhteen tai muutamaan kieleen keskittyvien kielipainotusohjelmien näkökulmasta. Sen sijaan vielä melko tutkimattomia ... -
Implementing multilingual pedagogy in Finnish ECEC groups : from monolingual practices towards more systematic approaches
Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi; Repo, Elisa; Bayram, Siddik (Routledge, Taylor & Francis Group, 2024)The study explores the implementation of multilingual pedagogy in Finnish early childhood education and care (ECEC) settings. Utilising the LangPeda assessment tool, data were collected from 82 ECEC groups across 47 centres. ... -
Multilingual learning environments in early childhood education in Finland
Repo, Elisa; Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Increasing linguistic diversity creates a need to construct early learning environments as spaces where children’s whole multilingual repertoires are represented. The purpose of these spaces is to support the crossing of ... -
Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2020)Monikielisyyden tukeminen on vahvasti esillä uusimmissa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa. Tarkastelemme tässä artikkelissa varhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia monikielisyydestä ja kielitietoisista toimintatavoista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.