dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Kilpeläinen, Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2022-05-30T05:33:31Z | |
dc.date.available | 2022-05-30T05:33:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81330 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta tutummiksi oppilaitoksissa ja niihin päästään pureutumaan nykyiseltään paremmin. Kuitenkin oppimisvaikeuksien ymmärrys on vielä vaiheessa ja tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta luokkahuoneessa voitaisiin ottaa huomioon kaikenlaiset oppijat. Lisäksi viime vuosina erityistä tukea tarvitsevat ovat sijoitettu luokkahuoneeseen muiden oppijoiden joukkoon, joten on erityisen tärkeää löytää keinoja, joita opettajat voisivat käyttää tukeakseen oppimisvaikeuksen omaavia opiskelijoita.
Tutkielman tutkimusvaihe on suoritettu verkkokyselylomakkeena ja kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 68 osallistujaa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, jotka pyrkivät löytämään vastauksia tutkimus-kysymyksiin ja näin ollen antamaan ratkaisuja englannin kielen opiskeluun vieraana kielenä. Verkkokysely on suoritettu Facebook-sovelluksen ryhmissä, jotka ovat tarkoitettu lukihäiriötä tai autismia poteville. Kyselyn kielenä toimii suomi ja vastaajien äidinkieli on suomi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka antoivat prosentuaalisia ja lauseellisia vastauksia. Vastausten perusteella voidaan todeta, että erityisesti lukihäiriöiset tunsivat englannin kielen opiskelemisen haasteelliseksi ja autismi yhdistettynä lukihäiriöön teki englannin kielen opiskelusta vielä haasteellisempaa.
Vastaajien vastausten perusteella voidaan poimia seikkoja, jotka helpottavat autististen ja lukihäiriöisten englannin kielen opiskelua. Erityisesti visuaalinen tuki, englanninkielisten elokuvien ja sarjojen katselu sekä muistisäännöt nähtiin englannin kielen opiskelua helpottavina seikkoina. Näiden vastausten avulla muun muassa opettajien on helpompi suunnitella opetusta niin, että myös oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat saavat opetuksesta parhaimman mahdollisen hyödyn. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205302953 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | autismi | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | autism | |
dc.subject.yso | dyslexia | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | reading disorders | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | learning difficulties | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |