University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language

Thumbnail
View/Open
320.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kilpeläinen, Kristiina
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta tutummiksi oppilaitoksissa ja niihin päästään pureutumaan nykyiseltään paremmin. Kuitenkin oppimisvaikeuksien ymmärrys on vielä vaiheessa ja tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta luokkahuoneessa voitaisiin ottaa huomioon kaikenlaiset oppijat. Lisäksi viime vuosina erityistä tukea tarvitsevat ovat sijoitettu luokkahuoneeseen muiden oppijoiden joukkoon, joten on erityisen tärkeää löytää keinoja, joita opettajat voisivat käyttää tukeakseen oppimisvaikeuksen omaavia opiskelijoita. Tutkielman tutkimusvaihe on suoritettu verkkokyselylomakkeena ja kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 68 osallistujaa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, jotka pyrkivät löytämään vastauksia tutkimus-kysymyksiin ja näin ollen antamaan ratkaisuja englannin kielen opiskeluun vieraana kielenä. Verkkokysely on suoritettu Facebook-sovelluksen ryhmissä, jotka ovat tarkoitettu lukihäiriötä tai autismia poteville. Kyselyn kielenä toimii suomi ja vastaajien äidinkieli on suomi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka antoivat prosentuaalisia ja lauseellisia vastauksia. Vastausten perusteella voidaan todeta, että erityisesti lukihäiriöiset tunsivat englannin kielen opiskelemisen haasteelliseksi ja autismi yhdistettynä lukihäiriöön teki englannin kielen opiskelusta vielä haasteellisempaa. Vastaajien vastausten perusteella voidaan poimia seikkoja, jotka helpottavat autististen ja lukihäiriöisten englannin kielen opiskelua. Erityisesti visuaalinen tuki, englanninkielisten elokuvien ja sarjojen katselu sekä muistisäännöt nähtiin englannin kielen opiskelua helpottavina seikkoina. Näiden vastausten avulla muun muassa opettajien on helpompi suunnitella opetusta niin, että myös oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat saavat opetuksesta parhaimman mahdollisen hyödyn. ...
Keywords
autismi dysleksia englannin kieli lukihäiriöt opetus oppimisvaikeudet kielen oppiminen autism dyslexia English language reading disorders teaching and instruction learning difficulties language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302953

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools 

    Aalto, Armi (2019)
    Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ...
  • Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners 

    Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013)
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties 

    Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)
    The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre