To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta tutummiksi oppilaitoksissa ja niihin päästään pureutumaan nykyiseltään paremmin. Kuitenkin oppimisvaikeuksien ymmärrys on vielä vaiheessa ja tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta luokkahuoneessa voitaisiin ottaa huomioon kaikenlaiset oppijat. Lisäksi viime vuosina erityistä tukea tarvitsevat ovat sijoitettu luokkahuoneeseen muiden oppijoiden joukkoon, joten on erityisen tärkeää löytää keinoja, joita opettajat voisivat käyttää tukeakseen oppimisvaikeuksen omaavia opiskelijoita.
Tutkielman tutkimusvaihe on suoritettu verkkokyselylomakkeena ja kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 68 osallistujaa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, jotka pyrkivät löytämään vastauksia tutkimus-kysymyksiin ja näin ollen antamaan ratkaisuja englannin kielen opiskeluun vieraana kielenä. Verkkokysely on suoritettu Facebook-sovelluksen ryhmissä, jotka ovat tarkoitettu lukihäiriötä tai autismia poteville. Kyselyn kielenä toimii suomi ja vastaajien äidinkieli on suomi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka antoivat prosentuaalisia ja lauseellisia vastauksia. Vastausten perusteella voidaan todeta, että erityisesti lukihäiriöiset tunsivat englannin kielen opiskelemisen haasteelliseksi ja autismi yhdistettynä lukihäiriöön teki englannin kielen opiskelusta vielä haasteellisempaa.
Vastaajien vastausten perusteella voidaan poimia seikkoja, jotka helpottavat autististen ja lukihäiriöisten englannin kielen opiskelua. Erityisesti visuaalinen tuki, englanninkielisten elokuvien ja sarjojen katselu sekä muistisäännöt nähtiin englannin kielen opiskelua helpottavina seikkoina. Näiden vastausten avulla muun muassa opettajien on helpompi suunnitella opetusta niin, että myös oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat saavat opetuksesta parhaimman mahdollisen hyödyn.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.