Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning

Abstract
Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sillä ne usein sisältävät kielellisiä sisältöjä. Tutkimukseni onkin tarkoitus lisätä tietoa etenkin simulaatiokategoriaan kuuluvien pelien potentiaalista kielenoppimisessa. Tavoitteena on analysoida tarkemmin ottaen elämäsimulaatiokategoriaan kuuluvan The Sims 4- pelin ominaisuuksia ja selvittää, miten ne voisivat edistää kielenoppimista. Tutkimuksen ainestonkeruussa pelikokemukseni pohjalta muodostunutta muistiinpanojen ja kuvankaappausten kokonaisuutta analysoidaan affordance-käsitteen (affordanssi, mahdollisuus), kielenoppimisen eri aspektien, sekä näiden kategorisoinnin kautta. Aineiston keräyksessä edetään kirjallisuudesta sovellettujen askeleiden mukaan, vastaten niiden asettamiin kysymyksiin pelin sisältöjen kautta. Tutkittavia sisältöjä ovat muun muassa pelin säännöt, mekaniikat, tarinankerronta, tavoitteet sekä vieraan kielen käyttömahdollisuudet. Tutkimuksen keskeinen lopputulos oli, että tarkasteltava peli tarjoaa mahdollisuuden kielenoppimiseen sisältöjensä avulla. Mekaniikat kuten hahmon ja maailman kustomointi saattavat tukea kielenoppimista, samoin kuin valintojen teon luoma osallisuuden tunne, erilaiset ilmoitusponnahdusikkunat sekä kuvaukset. Myöskin pelin hahmojen kanssa käytävä vuorovaikutus sekä sisältöjen kontekstuaalinen kielellinen sisältö ovat mahdollisia kielen oppimisen edistäjiä. Toinen keskeinen lopputulos oli, että varsinkin lukeminen ja kirjoittaminen ovat kielenoppimisen aspekteja, joita pelin avulla on mahdollista kehittää. Sen sijaan kuunteleminen ja kielioppi olivat vähäpätöisessä roolissa, ja puhumista yksinpeliin ei sisälly lainkaan. Huomattavaa tutkimuksessa onkin siis se, että The Sims 4 sisältää potentiaalia luoda englantia vieraana kielenä opiskeleville alustan kielen oppimiselle ja kehittämiselle sisältämiensä affordanssien kautta.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272944Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share