Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorJussila, Jasmin
dc.date.accessioned2022-05-27T10:08:47Z
dc.date.available2022-05-27T10:08:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81318
dc.description.abstractMaaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetusajasta. Lisäksi tavoitteenani oli tarkastella etäopetuksen tuomista muutoksista selviytymistä resilienssin käsitteen avulla. Tämä laadullinen tutkimus kiinnittyy hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoni koostuu luokanopettajilta keräämistäni seitsemästä kirjoitelmasta, jotka analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Toteutin tutkimukseni teoriaohjaavalla analyysillä ja käytin toisen tutkimuskysymykseni teoreettisena analyysityökaluna sovellettuja resilienssin kehitystekijöitä. Luokanopettajat kokivat kevään 2020 etäopetusajan vaihtelevasti helpoksi tai rankaksi kokemukseksi, mutta jälkeenpäin tarkasteltuna kukaan ei tuonut ilmi, että etäopetuksesta olisi seurannut jotain negatiivista. Muutoksista johtuvia haasteita kokeneet opettajat toivat enemmän esille etäopetuksesta seuranneita positiivisia huomioita. Monia haasteita kokenut opettaja onkin mahdollisesti kohdannut useammin sellaisia tilanteita, joissa hänen resilienssinsä on voinut kehittyä. Tutkimustulosteni pohjalta luokanopettajien voi olla jatkossa helpompaa toimia tarvittaessa etäopettajina. Tulosten avulla opettajien tulisikin reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan resilienssin näkökulmasta, jotta tulevaisuudessa he pystyisivät varautumaan entistä paremmin työssä kohtaamiinsa yllättäviin muutoksiin.fi
dc.format.extent84
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheretäopettaja
dc.titleLuokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272941
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysoresilienssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot