dc.contributor.advisor | Tunkkari, Mari | |
dc.contributor.advisor | Kiuru, Noona | |
dc.contributor.author | Hytönen, Maija-Leena | |
dc.contributor.author | Matsi, Linnea | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T10:04:00Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T10:04:00Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81316 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nuorten konsolipelaamisen määrät kehittyvät
6., 7. ja 9. luokkien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, onko konsolipelaamisen määrällä yhteyttä siihen,
että nuorten unen riittävyyden on tutkimuksissa havaittu heikentyvän nuoruuden edetessä. Lisäksi
tutkimme, kuinka konsolipelaamisen määrä kuudennella luokalla on yhteydessä nuorten
koulumenestykseen. Tarkoituksena oli etenkin selvittää, onko videopelaamisen määrällä yhteyttä
siihen, että tutkimusten mukaan pojat menestyvät keskimäärin tyttöjä heikommin koulussa. Lisäksi
selvitettiin, välittääkö koetun unen riittävyyden muutokset konsolipelaamisen määrän ja
koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella
tehtävää TIKAPUU-pitkittäistutkimusta. Tutkimuksemme aineisto kerättiin vuosina 2015⎯2018 ja
tutkimukseen osallistui 861 keskisuomalaista nuorta. Konsolipelaamisen määrässä tapahtunutta
kehitystä tutkittiin ristiintaulukoinnilla (khiin neliö -testit sekä efektikoot). Konsolipelaamisen
määrän yhteyttä koetun unen riittävyyden muutoksiin tarkasteltiin toistomittausten
varianssianalyysillä. Tutkimme konsolipelaamisen määrän yhteyttä koulumenestykseen
yksisuuntaisella varianssianalyysillä. Koetun unen riittävyyden muutosten välittävää vaikutusta
konsolipelaamisen määrän sekä koulumenestyksen välisessä yhteydessä tutkittiin
mediaattorianalyysillä. Tulokset osoittivat, että konsolipelaamisen määrä oli suhteellisen pysyvää 6.,
7. ja 9. luokkien välillä. Kuitenkin myös muutosta tapahtui, jolloin pelaamismäärät keskimäärin
vähenivät. Sukupuolten välillä havaittiin eroja konsolipelaamisen määrien kehityksessä.
Konsolipelaamisen määrän yhteydessä unen riittävyyden muutoksiin ja koulumenestykseen havaittiin
myös sukupuolten välisiä eroja. Tulokset antavat viitteitä siitä, että konsolipelaamisen määrä, joka
ylittää kahden tunnin suositellun viihdekäytön ruutuajan, voi olla taustatekijänä unen riittävyyden
heikentymisessä etenkin poikien kohdalla. Lisäksi suositukset ylittävä konsolipelaamisen määrä voi
osaltaan selittää poikien heikompaa koulumenestystä verrattuna tyttöihin. Sen sijaan koetulla unen
riittävyydellä ei havaittu välittävää vaikutusta konsolipelaamisen sekä koulumenestyksen välisessä
yhteydessä kummankaan sukupuolen kohdalla. Tutkimus vahvistaa aiempaa näkemystä
ruutuaikasuosituksen noudattamisen tärkeydestä. Sen saavuttamiseksi etenkin yli kaksi tuntia
pelaavat nuoret saattavat tarvita huoltajiensa apua pelaamismäärien säätelyssä. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | videopelaaminen | |
dc.subject.other | konsolipelaaminen | |
dc.subject.other | koettu unen riittävyys | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | keskiarvo | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.title | Konsolipelaamisen määrän yhteydet nuorten kokemaan unen riittävyyteen ja koulumenestykseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272939 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | konsolipelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | uni (lepotila) | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |