Show simple item record

dc.contributor.advisorKuukka, Anu
dc.contributor.authorLehto, Lumi
dc.contributor.authorKoskela, Sonja
dc.date.accessioned2022-05-27T09:31:13Z
dc.date.available2022-05-27T09:31:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81312
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena oli päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvointi korona-aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin esihenkilöt kuvailevat koronan merkityksiä työhyvinvoinnillensa ja eroavatko heidän vastauksensa toisistaan. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä Webropolkyselylomakkeella viidestätoista Suomen maakunnasta 32 satunnaisotannalla valikoituneelta päiväkodin esihenkilöltä loppuvuodesta 2021. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin Miten Suomi voi? -kyselytutkimusta, jossa tarkasteltiin työhyvinvointia työn imun, työuupumuksen ja työssä tylsistymisen kautta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustuloksista nousi esille, kuinka korona-ajalla oli ollut sekä fyysisiä että psykososiaalisia vaikutuksia päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille. Työhyvinvoinnin kuvattiin pääsääntöisesti heikentyneen ja työn tekemisen muuttuneen kuormittavammaksi. Koronan kuvattiin myös tuoneen joitain positiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin, kuten uudenlaisia työn tekemisen tapoja ja ajan säästyminen työpaikkasiirtymien puuttuessa. Päiväkodin esihenkilöiden vastaukset erosivat toisistaan kaikilla työhyvinvoinnin osaalueilla. Koronan koettiin vaikuttaneen esihenkilöiden työhyvinvointiin silti kuormittavasti. Tutkimuksemme erityispiirteenä oli otantamme rajaaminen vain päiväkotien esihenkilöihin sekä tutkimuksemme laadullinen luonne. Esihenkilöiden vastaukset kuvasivat ainutlaatuisesti heidän kokemaansa työhyvinvointiaan korona-aikana. Tämän tyylistä tutkimusta ei ole Suomessa vielä toteutettu.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkorona
dc.titleKorona-ajan merkityksiä päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272935
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record