Korona-ajan merkityksiä päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen aiheena oli päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvointi korona-aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin esihenkilöt kuvailevat koronan merkityksiä työhyvinvoinnillensa ja eroavatko heidän vastauksensa toisistaan.
Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä Webropolkyselylomakkeella viidestätoista Suomen maakunnasta 32 satunnaisotannalla valikoituneelta päiväkodin esihenkilöltä loppuvuodesta 2021. Kyselyn
laadinnassa hyödynnettiin Miten Suomi voi? -kyselytutkimusta, jossa tarkasteltiin työhyvinvointia työn imun, työuupumuksen ja työssä tylsistymisen
kautta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi esille, kuinka korona-ajalla oli ollut sekä fyysisiä että psykososiaalisia vaikutuksia päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille.
Työhyvinvoinnin kuvattiin pääsääntöisesti heikentyneen ja työn tekemisen muuttuneen kuormittavammaksi. Koronan kuvattiin myös tuoneen joitain positiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin, kuten uudenlaisia työn tekemisen
tapoja ja ajan säästyminen työpaikkasiirtymien puuttuessa. Päiväkodin esihenkilöiden vastaukset erosivat toisistaan kaikilla työhyvinvoinnin osaalueilla. Koronan koettiin vaikuttaneen esihenkilöiden työhyvinvointiin silti
kuormittavasti.
Tutkimuksemme erityispiirteenä oli otantamme rajaaminen vain päiväkotien esihenkilöihin sekä tutkimuksemme laadullinen luonne.
Esihenkilöiden vastaukset kuvasivat ainutlaatuisesti heidän kokemaansa työhyvinvointiaan korona-aikana. Tämän tyylistä tutkimusta ei ole Suomessa
vielä toteutettu.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27642]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esihenkilöiden työn imu ja tunneinterventioiden merkitys työn imuun
Valkjärvi, Venla (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknisen alan organisaation esihenkilöiden työn imua, joka määritellään suhteellisen pysyvänä sekä positiivisena motivaatiotilana, jossa työntekijä kokee tarmokkuutta, omistautumista ja ... -
Työhyvinvointi esimiehen kokemana
Hurskainen, Hannele (2022)Työhyvinvoinnin johtaminen on tärkeimpiä asioita organisaation toiminnassa. Sen kehittäminen on merkittävin yksilön työhyvinvointia lisäävä tekijä, joten siihen panostaminen on sijoitus yrityksen tulevaisuuteen. Tässä ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointi ja työhön suhtautuminen kevään 2020 poikkeusolojen aikana lähiesihenkilön arvioimana
Huotari, Tiina; Vääräsmäki, Johanna (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin päiväkodeissa kevään 2020 poikkeusolojen aikana koronapandemian johdosta tehtyjen toimenpiteiden, poikkeusoloihin liittyvien yhteisten sopimusten ja annettujen ohjeistusten määrän ...