dc.contributor.author | Vesterinen, Ida | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T08:52:26Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T08:52:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81308 | |
dc.description.abstract | Erilaiset mediasisällöt, kuten musiikki, rakentavat osaltaan maailmankuvaamme ja sekä vahvistavat että
haastavat asenteitamme. Etenkin musiikki on nykyisin isossa osassa arkeamme, jonka vuoksi tarve musiikin
lyriikoiden kriittiselle tutkimukselle on kasvanut.
Tässä tutkielmassa syvennytään tutkimaan populaarimusiikin lyriikoiden naiskuvauksia kriittisen
diskurssianalyysin ja feministisen kriittisen diskurssianalyysin avulla. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten
populaarimusiikki pyrkii osaltaan tuomaan esille, haastamaan, tai ylläpitämään sukupuolistereotypioita ja -
rooleja. Tutkimus pyrkii myös vastaamaan kysymykseen siitä, onko itse-identifioituvien naisten ja miesten
lyriikoiden naiskuvauksissa keskenään huomattavia eroja.
Tutkimuksen data koostui neljän eri Billboard-artistin vuonna 2021 kuunnelluimmista kappaleista. Vuoden
2021 Billboard Top Artists -listan kärjessä olivat Drake, Olivia Rodrigo, The Weeknd ja Taylor Swift.
Kappaleiden lyriikat osoittautuivat osaltaan hyvin heteronormatiivisiksi ja naiset kuvattiin usein hyvin
parisuhdekeskeisesti, sekä parisuhteissaan alistuvammiksi osapuoliksi. Toisaalta useimmissa kappaleissa
naisten sisäistä maailmaa kuvattiin monipuolisesti ja moniulotteisesti. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Girls, Thots, and Heartbreak : Women in the Billboard 2021 Top Artists’ Lyrics | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272931 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | sanoitukset | |
dc.subject.yso | sukupuolentutkimus | |
dc.subject.yso | popmusiikki | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | gender | |
dc.subject.yso | discourse analysis | |
dc.subject.yso | popular music | |
dc.subject.yso | music | |
dc.subject.yso | lyrics | |
dc.subject.yso | gender research | |
dc.subject.yso | pop music | |
dc.subject.yso | English language | |