dc.contributor.advisor | Moate , Josephine | |
dc.contributor.author | Siltala, Laura | |
dc.date.accessioned | 2022-05-25T06:52:20Z | |
dc.date.available | 2022-05-25T06:52:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81276 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkastelin luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin
opettamisesta. Selvitin, millaisia emootiota heillä heräsi ja millaisia uskomuksia
heillä oli ruotsin opettamisesta, sekä millaisin metodein he opettaisivat ruotsia.
Tutkimuksen aineiston muodosti 14 luokanopettajaopiskelijoiden kirjoittamaa narratiivia. Narratiivit kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja niiden
kirjoittamista ohjattiin apukysymyksillä. Aineisto analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että valtaosa luokanopettajaopiskelijoista suhtautui
ruotsin opettamiseen positiivisesti tai neutraalisti. Lisäksi tuloksista kävi ilmi,
että he uskoisivat selviytyvänsä ruotsin opettamisesta, vaikka monet kokivatkin
ruotsin kielen taidossaan olevan puutteita. Opetusmetodeista luokanopettajaopiskelijat suosisivat toiminnallisia työtapoja ja vuorovaikutusta painottavia
harjoituksia. Tärkeänä nähtiin turvallisen ja rohkaisevan kielenoppimis- ja käyttämisilmapiirin luominen, sekä positiivisen asenteen välittäminen ruotsin kieltä kohtaan.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajaopiskelijoiden ihanneopettajaminä
piti hauskoja ja mielenkiintoisia oppitunteja, ja sai oppilaat innostumaan ruotsista myös koulun ulkopuolella. Näin ollen luokanopettajaopiskelijoiden visiot
ruotsin opettamisesta heijastelivat heidän ihanneopettajaminäänsä. Ääntämisen
opettamista ei mainittu narratiiveissa kertaakaan, mistä voisi päätellä, että sille
ei luokanopettajakoulutuksessa ole annettu juurikaan painoarvoa ainakaan
opintojen alkuvaiheissa. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | narratiivi | |
dc.title | ”Tärkeämpää on kasvattaa rohkeita ja ennakkoluulottomia kielenkäyttäjiä kuin kokeiden kanssa onnistuvia tuppisuita” : luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin opettamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205252904 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | visiot | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |