University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Tärkeämpää on kasvattaa rohkeita ja ennakkoluulottomia kielenkäyttäjiä kuin kokeiden kanssa onnistuvia tuppisuita” : luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin opettamisesta

Thumbnail
View/Open
522.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Siltala, Laura
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastelin luokanopettajaopiskelijoiden visioita ruotsin opettamisesta. Selvitin, millaisia emootiota heillä heräsi ja millaisia uskomuksia heillä oli ruotsin opettamisesta, sekä millaisin metodein he opettaisivat ruotsia. Tutkimuksen aineiston muodosti 14 luokanopettajaopiskelijoiden kirjoittamaa narratiivia. Narratiivit kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja niiden kirjoittamista ohjattiin apukysymyksillä. Aineisto analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että valtaosa luokanopettajaopiskelijoista suhtautui ruotsin opettamiseen positiivisesti tai neutraalisti. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että he uskoisivat selviytyvänsä ruotsin opettamisesta, vaikka monet kokivatkin ruotsin kielen taidossaan olevan puutteita. Opetusmetodeista luokanopettajaopiskelijat suosisivat toiminnallisia työtapoja ja vuorovaikutusta painottavia harjoituksia. Tärkeänä nähtiin turvallisen ja rohkaisevan kielenoppimis- ja käyttämisilmapiirin luominen, sekä positiivisen asenteen välittäminen ruotsin kieltä kohtaan. Tutkimus osoitti, että luokanopettajaopiskelijoiden ihanneopettajaminä piti hauskoja ja mielenkiintoisia oppitunteja, ja sai oppilaat innostumaan ruotsista myös koulun ulkopuolella. Näin ollen luokanopettajaopiskelijoiden visiot ruotsin opettamisesta heijastelivat heidän ihanneopettajaminäänsä. Ääntämisen opettamista ei mainittu narratiiveissa kertaakaan, mistä voisi päätellä, että sille ei luokanopettajakoulutuksessa ole annettu juurikaan painoarvoa ainakaan opintojen alkuvaiheissa. ...
Keywords
narratiivi visiot ruotsin kieli opettajankoulutus luokanopettajat opiskelijat opettajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205252904

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta 

    Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)
    Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta 

    Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)
    Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
  • Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006 

    Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007)
  • Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa 

    Järvinen, Juuli (2022)
    Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
  • Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa 

    Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre