Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Esi- ja perusopetuksessa yhtenäistettiin dokumentointikäytäntöjä kolmiportaisen tuen myötä. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteistyötä, näkyvyyttä ja vastuita. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehostettua tukea varten (HOPS) ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevia suunnitelmia (HOJKS). Aineisto kerättiin neljän eri kunnan esi- ja alkuopetuksesta.
Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapa on induktiivinen analyysi, joka mahdollistaa aineiston yksityiskohtaista tarkastelua mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulokset osoittivat asiakirjojen olevan joka kunnalla oman näköisensä. Niissä näkyi kirjaajan kädenjälki ja osaa niistä oli kopioitu vuodesta toiseen. Asiakirjoista jäi usein puuttumaan arkistoitavan asiakirjan virallisuus.
Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat koulutustarpeeseen, jolloin selventyy asiakirjan todellinen painoarvo, kun otetaan huomioon oppilaan tulevaisuus ja asiakirjojen oikeaoppinen kirjaaminen, jolloin yhteistyö ja vastuut avautuvat myös lukijalle.
Tutkimus on osa KT Anja Rantalan ja KT Tanja Vehkakosken tutkimusprojektia ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjojen tarkastelu esi- ja alkuopetuksessa”. Tutkimusaineiston analysoimisessa käytetään laadullista sisällönanalyysia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mesimäki, Pauliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.