Strategisten kumppanien valintakriteerit verkkokauppa- ja jakeluyrityksessä
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Strategiset kumppanuudet ovat nykyään tärkeä osa yrityksen strategiaa, mutta empiiristen havaintojen mukaan yli puolet kumppanuuksista epäonnistuvat.
Vaikka syyt strategisten kumppanuuksien epäonnistumiseen ovat moninaisia ja vaihtelevat yrityksen mukaan, monet epäonnistumiset johtuvat huonosti
suunnitelluista strategioista, kumppaninvalinnan valintakriteerien määrittely kvantitatiivisilla menetelmillä ja huonosta kumppanuuden johtamisesta sekä toteutuksesta. Oikein perusteltu ja oikeat valintakriteerit strategisen kumppanuuden valinnassa on keskeinen osa menestyksekkäässä strategisessa kumppanuudessa.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään strategisen kumppanin valintakriteerejä verkkokauppa- ja jakeluyrityksessä: mitkä ovat strategisen kumppanuuden valintakriteerit ja miten tutkimuksen tapausyrityksessä tehdään kumppaninvalintaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisilla kumppanin ominaisuuksilla on merkitystä, kun puhutaan strategisesta kumppanuudesta.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena verkkokauppa- ja jakeluyritykselle. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tapausyrityksen henkilöstöltä, jotka ovat keskeisessä roolissa strategisten kumppanien valintakriteerien määrittelyssä ja päätöksenteossa.
Tutkimuksen teoreettista viitekehystä ohjasi Holmbergin & Cummingsin (2009) kumppaninvalintaprosessin kaksi ensimmäistä vaihetta, jossa ensimmäisessä vaiheessa luodaan strategiakehys strategiselle kumppanuudelle ja toisessa vaiheessa määritellään yrityksen kriittiset menestystekijät, joka yhdessä strategiakehyksen kanssa muodostavat strategisen kumppanin valintakriteerit. Tutkimustulosten mukaan konsernitason strategia antaa suuntaviivat ja ohjaa tapausyrityksen strategisen kumppanien valintakriteerien valintaa, jotka sisälsivät sekä strategisia, kustannuksiin, resursseihin ja oppimiseen painottuvia motiiveja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Successful interactive business : integration of strategy and IT
Ahlfors, Ulla (University of Jyväskylä, 2005)Strategy may or may not lead to success and glory. In the case of modest success, strategy may be considered as faulty. It often gets the blame. In addition to strategy, there may be other forces in the game as well, ... -
What is meaningful for responsible shoppers in online fashion retail?
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Luhtanen, Venla (RWTH Aachen, 2022)This qualitative study investigates what is meaningful for responsible shoppers in online fashion retail. The study aims to identify and describe these essential themes from the customers’ perspective. The data were collected ... -
Pk-yrityksen ensimmäisen toiminnanohjausjärjestelmän valinta : muistilista onnistuneen järjestelmävalinnan tueksi
Kumpulainen, Kasper (2020)Toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) on integroitu ja usein modulaarinen järjestelmäkokonaisuus, jolla säilötään, käsitellään ja jalostetaan yrityksen liiketoimintadataa muun muassa yrityksen päätöksenteon, varastonhallinnan ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ...