Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTran, Sinclair
dc.date.accessioned2022-05-24T09:46:18Z
dc.date.available2022-05-24T09:46:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81254
dc.description.abstractStrategiset kumppanuudet ovat nykyään tärkeä osa yrityksen strategiaa, mutta empiiristen havaintojen mukaan yli puolet kumppanuuksista epäonnistuvat. Vaikka syyt strategisten kumppanuuksien epäonnistumiseen ovat moninaisia ja vaihtelevat yrityksen mukaan, monet epäonnistumiset johtuvat huonosti suunnitelluista strategioista, kumppaninvalinnan valintakriteerien määrittely kvantitatiivisilla menetelmillä ja huonosta kumppanuuden johtamisesta sekä toteutuksesta. Oikein perusteltu ja oikeat valintakriteerit strategisen kumppanuuden valinnassa on keskeinen osa menestyksekkäässä strategisessa kumppanuudessa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään strategisen kumppanin valintakriteerejä verkkokauppa- ja jakeluyrityksessä: mitkä ovat strategisen kumppanuuden valintakriteerit ja miten tutkimuksen tapausyrityksessä tehdään kumppaninvalintaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisilla kumppanin ominaisuuksilla on merkitystä, kun puhutaan strategisesta kumppanuudesta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena verkkokauppa- ja jakeluyritykselle. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tapausyrityksen henkilöstöltä, jotka ovat keskeisessä roolissa strategisten kumppanien valintakriteerien määrittelyssä ja päätöksenteossa. Tutkimuksen teoreettista viitekehystä ohjasi Holmbergin & Cummingsin (2009) kumppaninvalintaprosessin kaksi ensimmäistä vaihetta, jossa ensimmäisessä vaiheessa luodaan strategiakehys strategiselle kumppanuudelle ja toisessa vaiheessa määritellään yrityksen kriittiset menestystekijät, joka yhdessä strategiakehyksen kanssa muodostavat strategisen kumppanin valintakriteerit. Tutkimustulosten mukaan konsernitason strategia antaa suuntaviivat ja ohjaa tapausyrityksen strategisen kumppanien valintakriteerien valintaa, jotka sisälsivät sekä strategisia, kustannuksiin, resursseihin ja oppimiseen painottuvia motiiveja.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleStrategisten kumppanien valintakriteerit verkkokauppa- ja jakeluyrityksessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242882
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysovalintakriteerit
dc.subject.ysokumppanuus
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot