Itseohjautuva opettaja? : aineenopettajien kokemuksia itseohjautuvasta työssä oppimisesta etäopetuskontekstissa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin aineenopettajien kokemuksia itseohjautuvasta työssä oppimisesta koronaviruspandemian aikaisessa etäopetuskontekstissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin itseohjautuvan oppimisen prosessimallia, jonka vaiheiden pohjalta opettajien yksilöllisiä työssä oppimisen kokemuksia tulkittiin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien etäopetuskontekstissa kokemia itseohjautuvan oppimisen haasteita ja mahdollisuuksia.
Tutkimus oli menetelmältään laadullinen. Tutkimusaineistona käytettiin aineenopettajille tehtyjä teemahaastatteluja, joihin osallistui seitsemän opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti aineistosta nousevien luokkien muodostamisen itseohjautuvan oppimisen prosessimallin vakiintuneiden vaiheiden yhteyteen.
Aineenopettajat määrittelivät oppimistarpeita, muodostivat oppimistavoitteita, tunnistivat resursseja, valitsivat soveltuvia oppimisstrategioita ja arvioivat oppimistuloksia. Haasteita opettajien itseohjautuvalle oppimiselle aiheuttivat tekniset haasteet, riittämättömyyden kokemukset ja työhyvinvoinnin heikkenemisen kokemukset. Etäopetuskonteksti mahdollisti opettajien ammatillisen osaamisen monipuolistumisen, lähiopetuksen arvostuksen kas-vamisen ja itseluottamuksen vahvistumisen itseohjautuvan oppimisen myötä.
Aineenopettajien kokemukset itseohjautuvasta oppimisesta olivat moninaisia ja ne mukailivat itseohjautuvan prosessimallin vaiheita luontevasti. Opettajat kokivat etäopetuskontekstin haasteelliseksi, mutta kontekstin myötä saavutetut taidot hyödyllisiksi oman ammattitaidon kehittymisen kannalta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
Malin, Aino-Maria; Lahti, Sini (2022)Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista ... -
’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
Halme, Ida (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
Paatelainen, Krista (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat ... -
Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
Aura, Paula (2015)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan puhtauspalvelualalla toimivan suuren organisaation esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Lomakekyselyyn vastasivat ...