University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta

Thumbnail
View/Open
464.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malin, Aino-Maria |
Lahti, Sini
Date
2022
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista työssä oppimiseen liittyvää tukea sairaalatyöntekijät kokevat saavansa. Nykypäivänä informaalia oppimista eli arkioppimista pidetään yhä tärkeämpänä osana työssä oppimista. Sairaalaorganisaatioissa työssä oppiminen on erityisen tärkeää, sillä hoito- ja leikkausmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Informaali oppiminen on kuitenkin luonteeltaan hyvin näkymätöntä, mikä tekee siitä haastavan tunnistaa. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia sairaalatyössä ilmeneviä informaaleja oppimistilanteita sekä oppimiseen saatavaa tukea, jotta työssä oppimista pystyttäisiin tehosta maan sekä tukemaan jatkossa paremmin. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutki muksessa käytetty aineisto on saatu Jyväskylän yliopiston JoKo-hankkeen haas tatteluaineistoista. Aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta. Haasta teltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa työskenteleviä lääkäreitä, sairaanhoitajia ja esihenkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä toimii temaatti nen analyysi. Tutkimustuloksista selviää informaalien oppimistilanteiden ilmenevän eri tyisesti vuorovaikutuksellisen tiedon jaon, itseohjautuvan tiedonhaun sekä työ tehtävien suorittamisen yhteydessä. Suurin osa informaalista oppimisesta tapah tuu vuorovaikutuksessa muiden työntekijöiden kanssa. Lisäksi oppimisen tuen nähdään olevan pelkästään vuorovaikutuksessa tapahtuvaa. Tukea saatiin vuo rovaikutuksessa mentorin, vertaisten ja esihenkilön kanssa, sekä moniammatilli sesti eri alojen ammattilaisten kanssa. Tutkimustuloksista voi todeta, että sairaalatyöntekijöiden työ on täynnä in formaaleja oppimistilanteita, joista iso osa tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lisäksi oppimisen tukea saadaan työyhteisön sekä esihenkilöiden toi mesta. Näiden oppimistilanteiden mahdollistamisella sekä vuorovaikutuksen li säämisellä voidaan pyrkiä tehostamaan työssä tapahtuvaa oppimista ja siihen saatavaa tukea. Asiasanat: Informaali oppiminen, työssä oppiminen, oppimisen tuki, itseohjautuvuus, esihenki lön tuki, työyhteisön tuki ...
Keywords
oppimisen tuki työyhteisön tuki esihenkilön tuki itseohjautuvuus oppiminen työssäoppiminen työyhteisöt esihenkilöt informaali oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093192

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Miten maahanmuuttajat oppivat suomea formaalin, informaalin ja non-formaalin oppimisen kautta? 

    Sahradyan, Sonya (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015)
  • Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä 

    Vilpas, Juha (2022)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ...
  • Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : kohti sosiokulttuurista näkökulmaa 

    Lemmetty, Soila (Kansanvalistusseura, 2020)
    Itseohjautuvaa oppimista korostetaan etenkin aikuisten elämässä ja työssä. Usein se kuvataan myönteisenä, yksilölähtöisenä toimintana, jonka kautta itseohjautuvat aikuiset innostuvat, tuottavat luovia lopputuloksia ja ...
  • Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia 

    Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)
    Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ...
  • Itseohjautuva opettaja? : aineenopettajien kokemuksia itseohjautuvasta työssä oppimisesta etäopetuskontekstissa 

    Kotkamaa, Reeta (2022)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin aineenopettajien kokemuksia itseohjautuvasta työssä oppimisesta koronaviruspandemian aikaisessa etäopetuskontekstissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin itseohjautuvan oppimisen prosessimallia, jonka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre