Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja
työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa.
Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista työssä oppimiseen
liittyvää tukea sairaalatyöntekijät kokevat saavansa. Nykypäivänä informaalia
oppimista eli arkioppimista pidetään yhä tärkeämpänä osana työssä oppimista.
Sairaalaorganisaatioissa työssä oppiminen on erityisen tärkeää, sillä hoito- ja
leikkausmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Informaali oppiminen on kuitenkin
luonteeltaan hyvin näkymätöntä, mikä tekee siitä haastavan tunnistaa. Tämän
vuoksi on tärkeää tutkia sairaalatyössä ilmeneviä informaaleja oppimistilanteita
sekä oppimiseen saatavaa tukea, jotta työssä oppimista pystyttäisiin tehosta maan sekä tukemaan jatkossa paremmin.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutki muksessa käytetty aineisto on saatu Jyväskylän yliopiston JoKo-hankkeen haas tatteluaineistoista. Aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta. Haasta teltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa työskenteleviä lääkäreitä,
sairaanhoitajia ja esihenkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä toimii temaatti nen analyysi.
Tutkimustuloksista selviää informaalien oppimistilanteiden ilmenevän eri tyisesti vuorovaikutuksellisen tiedon jaon, itseohjautuvan tiedonhaun sekä työ tehtävien suorittamisen yhteydessä. Suurin osa informaalista oppimisesta tapah tuu vuorovaikutuksessa muiden työntekijöiden kanssa. Lisäksi oppimisen tuen
nähdään olevan pelkästään vuorovaikutuksessa tapahtuvaa. Tukea saatiin vuo rovaikutuksessa mentorin, vertaisten ja esihenkilön kanssa, sekä moniammatilli sesti eri alojen ammattilaisten kanssa.
Tutkimustuloksista voi todeta, että sairaalatyöntekijöiden työ on täynnä in formaaleja oppimistilanteita, joista iso osa tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden
kanssa. Lisäksi oppimisen tukea saadaan työyhteisön sekä esihenkilöiden toi mesta. Näiden oppimistilanteiden mahdollistamisella sekä vuorovaikutuksen li säämisellä voidaan pyrkiä tehostamaan työssä tapahtuvaa oppimista ja siihen
saatavaa tukea.
Asiasanat: Informaali oppiminen, työssä oppiminen, oppimisen tuki, itseohjautuvuus, esihenki lön tuki, työyhteisön tuki
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
Pasanen, Iida (2024)Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia ... -
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Miten maahanmuuttajat oppivat suomea formaalin, informaalin ja non-formaalin oppimisen kautta?
Sahradyan, Sonya (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015) -
Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : kohti sosiokulttuurista näkökulmaa
Lemmetty, Soila (Kansanvalistusseura, 2020)Itseohjautuvaa oppimista korostetaan etenkin aikuisten elämässä ja työssä. Usein se kuvataan myönteisenä, yksilölähtöisenä toimintana, jonka kautta itseohjautuvat aikuiset innostuvat, tuottavat luovia lopputuloksia ja ... -
Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
Lähteenmäki, Sari; Hammarström, Jonas (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.