Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorHuhtala, Janette
dc.date.accessioned2022-05-20T10:53:26Z
dc.date.available2022-05-20T10:53:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81202
dc.description.abstractTarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja tulisi rakentaa jo koulutusvaiheessa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa ja ymmärrystä opettajaopiskelijoiden kiusaamiseen puuttumisen käsityksistä niin, että tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä. Toteutin tutkimuksen laadullisin ja määrällisin menetelmin. Keräsin aineiston Webropol 3.0 -kyselytutkimuksella osana laajempaa tutkimuskyselyä. Tutkimukseen osallistui 100 Jyväskylän yliopiston erityis-, luokan- ja aineenopettajaopiskelijaa. Laadullisen aineiston analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja määrällisen parittaisella t-testillä sekä riippumattomien otosten t-testillä. Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat puuttuivat kiusaamiseen sekä yksilö- että ryhmätasolla ja käyttivät tarvittaessa apunaan muita aikuisia, kuten huoltajia ja oppilashuollon ammattilaisia. Lähestymistapana puuttumisessa opettajaopiskelijat käyttivät useimmiten käyttäytymisen tuomitsemista. Puuttuessaan kiusaamiseen opettajaopiskelijat työskentelivät kiusatuksi joutuneen oppilaan kanssa todennäköisemmin silloin, kun oppilas käyttäytyi kiusaamistilanteessa alistuvasti. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajaopiskelijoilla on monenlaista osaamista puuttua kiusaamiseen, mutta he myös tarvitsevat enemmän tietoa ja ymmärrystä kiusaamisen ilmiöstä. Tähän tarpeeseen tulisi vastata opettajankoulutuksessa.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpuuttuminen
dc.subject.otheropettajaopiskelija
dc.titleOpettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205202834
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot