dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Huhtala, Janette | |
dc.date.accessioned | 2022-05-20T10:53:26Z | |
dc.date.available | 2022-05-20T10:53:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81202 | |
dc.description.abstract | Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja tulisi rakentaa jo koulutusvaiheessa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa ja ymmärrystä opettajaopiskelijoiden kiusaamiseen puuttumisen käsityksistä niin, että tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä.
Toteutin tutkimuksen laadullisin ja määrällisin menetelmin. Keräsin aineiston Webropol 3.0 -kyselytutkimuksella osana laajempaa tutkimuskyselyä. Tutkimukseen osallistui 100 Jyväskylän yliopiston erityis-, luokan- ja aineenopettajaopiskelijaa. Laadullisen aineiston analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja määrällisen parittaisella t-testillä sekä riippumattomien otosten t-testillä.
Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat puuttuivat kiusaamiseen sekä yksilö- että ryhmätasolla ja käyttivät tarvittaessa apunaan muita aikuisia, kuten huoltajia ja oppilashuollon ammattilaisia. Lähestymistapana puuttumisessa opettajaopiskelijat käyttivät useimmiten käyttäytymisen tuomitsemista. Puuttuessaan kiusaamiseen opettajaopiskelijat työskentelivät kiusatuksi joutuneen oppilaan kanssa todennäköisemmin silloin, kun oppilas käyttäytyi kiusaamistilanteessa alistuvasti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajaopiskelijoilla on monenlaista osaamista puuttua kiusaamiseen, mutta he myös tarvitsevat enemmän tietoa ja ymmärrystä kiusaamisen ilmiöstä. Tähän tarpeeseen tulisi vastata opettajankoulutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | puuttuminen | |
dc.subject.other | opettajaopiskelija | |
dc.title | Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205202834 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |