University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä

Thumbnail
View/Open
939.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkelä, Vilma
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä sekä tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt näkevät. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on kerätty opiskelijoilta sähköisesti vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa ja kyselyyn vastasi 100 opiskelijaa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena ja tutkimuskysely sisälsi sekä avoimen kysymyksen että väittämiä kiusaamisen syistä. Analysoin laadullisen aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelin opettajaopiskelijoiden vastaukset sen mukaan, kuinka monesta eri syystä he näkivät kiusaamisen johtuvan. Määrällistä aineistoa analysoidessani hyödynsin ensin korrelaatioita ja eksploratiivista faktorianalyysia muuttujien ryhmittelemiseksi kiusaamisen syiden mukaan. Tämän jälkeen vertailin muuttujia kuvailevien tunnuslukujen, korrelaatioiden sekä parittaisen t-testin avulla selvittääkseni, mitkä asiat selittivät kiusaamista opettajaopiskelijoiden mielestä eniten. Yksilöpsykologiset, erityisesti toisia kiusaavaan oppilaaseen liittyvät syyt olivat laadullisen ja määrällisen analyysin perusteella kiusaamista eniten selittäviä tekijöitä. Lisäksi opettajaopiskelijoiden selityksissä korostuivat ryhmäilmiöön liittyvät kiusaamisen syyt. Aineiston tyypittelyn perusteella lähes kolmannes vastaajista antoi kiusaamiselle myös laajempia selityksiä, jotka liittyivät esimerkiksi opettajan toimintaan, kouluorganisaatioon sekä yhteiskunnallisiin tekijöihin. Tulosten perusteella voidaan pohtia, millaista tämänhetkinen opettajaopiskelijoiden tietämys kiusaamisen ilmiöstä on ja minkälaisia kiusaamisen ilmiöön liittyviä sisältöjä opettajankoulutuksessa tulisi huomioida tulevaisuudessa. ...
Keywords
opettajaopiskelija monimenetelmätutkimus kiusaaminen opettajankoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209234650

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä 

    Leppämäki, Harri (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ...
  • Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta 

    Huhtala, Janette (2022)
    Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja ...
  • 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen 

    Lehti, Vilma (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä ...
  • Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen 

    Tanskanen, Tanja (2022)
    Tässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet ...
  • Kiusaamista vai väkivaltaa? : opettajaopiskelijoiden ja opettajien valmiudet tunnistaa ja kohdata kouluväkivaltaa 

    Puupponen, Pieta; Ahonen, Kirsi-Maari (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre