Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä sekä tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt näkevät. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on kerätty opiskelijoilta sähköisesti vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa ja kyselyyn vastasi 100 opiskelijaa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena ja tutkimuskysely sisälsi sekä avoimen kysymyksen että väittämiä kiusaamisen syistä. Analysoin laadullisen aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelin opettajaopiskelijoiden vastaukset sen mukaan, kuinka monesta eri syystä he näkivät kiusaamisen johtuvan. Määrällistä aineistoa analysoidessani hyödynsin ensin korrelaatioita ja eksploratiivista faktorianalyysia muuttujien ryhmittelemiseksi kiusaamisen syiden mukaan. Tämän jälkeen vertailin muuttujia kuvailevien tunnuslukujen, korrelaatioiden sekä parittaisen t-testin avulla selvittääkseni, mitkä asiat selittivät kiusaamista opettajaopiskelijoiden mielestä eniten. Yksilöpsykologiset, erityisesti toisia kiusaavaan oppilaaseen liittyvät syyt olivat laadullisen ja määrällisen analyysin perusteella kiusaamista eniten selittäviä tekijöitä. Lisäksi opettajaopiskelijoiden selityksissä korostuivat ryhmäilmiöön liittyvät kiusaamisen syyt. Aineiston tyypittelyn perusteella lähes kolmannes vastaajista antoi kiusaamiselle myös laajempia selityksiä, jotka liittyivät esimerkiksi opettajan toimintaan, kouluorganisaatioon sekä yhteiskunnallisiin tekijöihin. Tulosten perusteella voidaan pohtia, millaista tämänhetkinen opettajaopiskelijoiden tietämys kiusaamisen ilmiöstä on ja minkälaisia kiusaamisen ilmiöön liittyviä sisältöjä opettajankoulutuksessa tulisi huomioida tulevaisuudessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29420]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
Huhtala, Janette (2022)Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja ... -
Opettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
Tanskanen, Tanja (2022)Tässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet ... -
4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
Lehti, Vilma (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä ... -
Kiusaamista vai väkivaltaa? : opettajaopiskelijoiden ja opettajien valmiudet tunnistaa ja kohdata kouluväkivaltaa
Puupponen, Pieta; Ahonen, Kirsi-Maari (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.