Lasten näkemyksiä ja kokemuksia kiusaamisesta ja kiusaamiseen puuttumisesta
Päivämäärä
2022Kiusaamisen on todettu olevan näkyvää jo alle kouluikäisten keskuudessa. Tutkimuksissa kiusaamista on kuitenkin tarkasteltu usein aikuisten tai kouluikäisten lasten näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten lapset kuvailevat kokemuksiaan kiusaamistilanteissa. Lisäksi tarkasteltiin lasten kuvailemaa kiusaamiseen puuttumista niin lasten kuin aikuistenkin toteuttamana.
Tutkimus toteutettiin lapsinäkökulmaisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla 20 lapselta. Lapset olivat 5–7-vuotiaita ja he olivat varhaiskasvatuksessa kahdessa keskisuomalaisessa päiväkodissa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että suurella osalla lapsista oli omakohtaisia kokemuksia kiusaamisesta, joista suurin osa sisälsi fyysisiä kiusaamisen muotoja. Lapset kuvailivat puuttuvansa kiusaamiseen aktiivisesti kiusaamistilanteissa. Kiusattua lasta tuettiin esimerkiksi sanallisin teoin sekä ottamalla hänet mukaan toimintaan. Kiusaajan kanssa tilannetta selvitettiin sanallisesti neuvoen tai kehottaen pyytämään anteeksi. Kiusaamistilanteissa lapset luottivat aikuisen tukeen ja siihen, että aikuinen auttaa selvittämään tilanteen. Tutkimus kuitenkin osoitti, että lasten mukaan aikuisella ei aina ollut sopivia tai tarpeeksi tehokkaita kiusaamiseen puuttumisen keinoja.
Tutkimuksen perusteella kiusaamisen voidaan todeta olevan osa jo 5–7- vuotiaiden kokemusmaailmaa. Lapsilla on näkemyksiä siitä, kuinka kiusaamistilanteessa voidaan toimia. Koska lapset luottavat aikuisten tukeen kiusaamistilanteissa, on erityisen tärkeää, että aikuisilta löytyy toimivia ja tehokkaita puuttumiskeinoja, joissa hyödynnetään lasten näkemyksiä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta
Ruuska, Anu (2019)Ahdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
Huhtala, Janette (2022)Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja ... -
Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Padatsu, Pirita (2020)Kiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, ... -
"Lapset päättää ja aikuinen kuuntelee" : lasten näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnasta
Levo, Mervi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.