Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
Vuoden 2020 keväällä alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ympäri Suomen jatkamaan koulunkäyntiä kotoa käsin etäyhteyksien turvin. Ennalta-arvaamaton oppimisympäristön muuttuminen etätoteutukseksi oli merkittävä muutos, sillä ennen pandemian alkua kouluissa ja oppilaitoksissa opetus toteutettiin lähes poikkeuksetta lähiopetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia etäopetuksen vaikutuksia yliopistotasoisten englannin kielen pääaineopiskelijoiden oppimiseen, oppimismotivaatioon sekä suoritustasoon opiskelussa. Tutkimus pyrki kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vuoden 2020 keväällä pandemian vuoksi alkaneesta etäopetuksesta, sekä selvittämään miten etäopetus on vaikuttanut englannin kielen oppimiseen. Ydintavoitteina tutkimus pyrki selvittämään tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opiskeluun, sekä sitä millaisiksi kielten etäopetuksessa käytetyt oppimistavat ja harjoitukset oli opiskelijoiden näkökulmasta koettu.
Verkossa lähetettyyn kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 41 englannin kieltä pääaineenaan lukevaa yliopisto-opiskelijaa. Tuloksista selvisi, että opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi, oppimismotivaatio sekä produktiivisuus oli laskenut etäopetuksen myötä. Lisäksi sosiaalisten kontaktien puuttuminen koettiin merkittävänä negatiivisena seikkana opinnoissa. Toisaalta osa opiskelijoista oli hyötynyt sosiaalisten paineiden laskiessa etäopetuksen myötä. Opiskelun joustavuus koettiin positiivisena vaikkakin verkko-opetukseen oltiin osittain tyytymättömiä. Valtaosa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli etäopetuksesta huolimatta edennyt halutussa tahdissa englannin opinnoissaan. Tutkimustulokset luovat pohjaa laajemmalle jatkotutkimukselle kielten etäopiskelun vaikutuksista muun muassa yliopisto-opiskelijoiden tuntemuksiin, oppimiseen ja oppimissuorituksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5350]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
The Effect of Distance Learning on High School Students' Attitudes Towards Learning English
Kangashaka, Eveliina (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten etäopiskelu vaikuttaa lukioikäisten opiskelijoiden asenteisiin Englannin kielen opiskelua kohtaan. Kieliasenteita on tutkittu lingvistiikan sekä sosio-psykologian aloilla jo ... -
Teaching and learning methods during and after the Covid-19 pandemic in higher education language teaching : students’ views
Hyvätti, Noora (2023)Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella ... -
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.