Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorElo, Vilja
dc.date.accessioned2022-05-18T05:28:13Z
dc.date.available2022-05-18T05:28:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81128
dc.description.abstractKasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä näyttää tapahtuvan suullisen kielen osa-alueiden suhteen. Aikaisempi tutkimus vaihdossa käymisen vaikutuksista suullisen kielitaidon kehittymiseen on perustunut pääosin tapaus- tai vertailevien tutkimuksien tuottamaan dataan. Tällöin painotus on ollut selkeästi taitojen mittaamisessa tai kvalitatiivinen data on ollut peräisin yhdestä esimerkkitapauksesta. Siksi tämän tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella ilmiötä uudesta näkökulmasta ja tutkia nimenomaan opiskelijoiden omia kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat vaihdon vaikutus suullisen kielitaidon kehittymiseen, kielijännittyneisyyteen, itsevarmuuteen sekä kommunikaatiohalukkuuteen. Tutkimuksen keskiössä olivat yliopisto-opiskelijat, jotka olivat suorittaneet englanninkielisen vaihdon, jonka kesto oli joko lukukauden tai -vuoden. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielestä vaihto-opiskelulla on pääasiassa positiivinen vaikutus kaikkiin edellä mainittuihin ilmiöihin, mikä tuki aiempaa hypoteesia. Toisaalta tutkimus tuotti myös dataa, joka toi uusia näkökulmia ilmiöstä, haastaen samalla osin myös aiempaa tutkimusta. Nämä uudet näkökulmat loivat mahdollisuuden ymmärtää paremmin yksilöllisiä eroja, joita vaihtoon osallistuvilla on, ja jotka vaikuttavat vaihtokokemukseen ja jopa sen jälkeiseen elämään. Tutkimusta vaihtokontekstin vaikutuksesta opiskelijoiden kielitaitoon tulisi vielä kuitenkin tutkia lisää. Tulosten tuomien oivallusten myötä suomalaista kieltenopetusta voitaisiin auttaa kohtaamaan niitä epäkohtia, joihin nykyisen koulutusjärjestelmämme opetus ei vielä pysty vastaamaan.fi
dc.format.extent28
dc.language.isoen
dc.subject.otherforeign language anxiety
dc.subject.otherwillingness to communicate
dc.titleStudents’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205182763
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoopiskelu ulkomailla
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoopiskelijavaihto
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoitseluottamus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysostudies abroad
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysostudent exchange
dc.subject.ysooral communication
dc.subject.ysoself-confidence


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot