dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Elo, Vilja | |
dc.date.accessioned | 2022-05-18T05:28:13Z | |
dc.date.available | 2022-05-18T05:28:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81128 | |
dc.description.abstract | Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä näyttää tapahtuvan suullisen kielen osa-alueiden suhteen.
Aikaisempi tutkimus vaihdossa käymisen vaikutuksista suullisen kielitaidon kehittymiseen on perustunut pääosin tapaus- tai vertailevien tutkimuksien tuottamaan dataan. Tällöin painotus on ollut selkeästi taitojen mittaamisessa tai kvalitatiivinen data on ollut peräisin yhdestä esimerkkitapauksesta. Siksi tämän tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella ilmiötä uudesta näkökulmasta ja tutkia nimenomaan opiskelijoiden omia kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat vaihdon vaikutus suullisen kielitaidon kehittymiseen, kielijännittyneisyyteen, itsevarmuuteen sekä kommunikaatiohalukkuuteen. Tutkimuksen keskiössä olivat yliopisto-opiskelijat, jotka olivat suorittaneet englanninkielisen vaihdon, jonka kesto oli joko lukukauden tai -vuoden.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielestä vaihto-opiskelulla on pääasiassa positiivinen vaikutus kaikkiin edellä mainittuihin ilmiöihin, mikä tuki aiempaa hypoteesia. Toisaalta tutkimus tuotti myös dataa, joka toi uusia näkökulmia ilmiöstä, haastaen samalla osin myös aiempaa tutkimusta. Nämä uudet näkökulmat loivat mahdollisuuden ymmärtää paremmin yksilöllisiä eroja, joita vaihtoon osallistuvilla on, ja jotka vaikuttavat vaihtokokemukseen ja jopa sen jälkeiseen elämään. Tutkimusta vaihtokontekstin vaikutuksesta opiskelijoiden kielitaitoon tulisi vielä kuitenkin tutkia lisää. Tulosten tuomien oivallusten myötä suomalaista kieltenopetusta voitaisiin auttaa kohtaamaan niitä epäkohtia, joihin nykyisen koulutusjärjestelmämme opetus ei vielä pysty vastaamaan. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | foreign language anxiety | |
dc.subject.other | willingness to communicate | |
dc.title | Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205182763 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | opiskelu ulkomailla | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | opiskelijavaihto | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | itseluottamus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | studies abroad | |
dc.subject.yso | oral language skills | |
dc.subject.yso | student exchange | |
dc.subject.yso | oral communication | |
dc.subject.yso | self-confidence | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |