Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorMoisio, Merja
dc.date.accessioned2022-05-18T05:20:22Z
dc.date.available2022-05-18T05:20:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81123
dc.description.abstractFyysinen aktiivisuus on yhteydessä lasten terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta, aktiivisuuden eri intensiteettitasoilla vietettyä aikaa ja askelmääriä neljän tunnin esiopetuspäivän aikana. Vertailuja suoritettiin kahden eri esiopetusryhmän välillä. Lisäksi selvitettiin miten eri intensiteettitasoilla vietetty aika, askelmäärä ja sukupuoli selittävät fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää. Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tutkittavat olivat kahden esiopetusryhmän lapset (N = 30). Aineistona käytettiin ReimaGo -aktiivisuusrannekkeiden taltioimaa aktiivisuusdataa. Aineistoa kerättiin 26 esiopetuspäivän ajalta. Kuvailevien tietojen lisäksi kahden ryhmän välisiä eroja selvitettiin Mann-Whitneyn U-testillä. Esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta selittäviä tekijöitä tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla viiden muuttujan avulla. Esiopetusikäisten lasten kokonaisaktiivisuus neljän tunnin esiopetuspäivän aikana oli keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia. Eniten esiintyi intensiteetiltään kevyttä liikuntaa. Ryhmien välinen ero kokonaisaktiivisuuden osalta oli tilastollisesti merkitsevä. Pojilla esiintyi enemmän kokonaisaktiivisuutta ja askeleita. Kevyt liikunta, perusliike ja askelmäärä selittivät tilastollisesti merkitsevästi kokonaisaktiivisuutta. Jatkotutkimusta ajatellen tulee selvittää mitatun fyysisen aktiivisuuden keston ja intensiteetin lisäksi myös fyysisen aktiivisuuden laatua ja kontekstia.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherReimaGo
dc.titleEsiopetusikäisten lasten mitattu fyysinen aktiivisuus : kahden ryhmän vertailu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205182758
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot