Esiopetusikäisten lasten mitattu fyysinen aktiivisuus : kahden ryhmän vertailu
Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lasten terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta, aktiivisuuden eri intensiteettitasoilla vietettyä aikaa ja askelmääriä neljän tunnin esiopetuspäivän aikana. Vertailuja suoritettiin kahden eri esiopetusryhmän välillä. Lisäksi selvitettiin miten eri intensiteettitasoilla vietetty aika, askelmäärä ja sukupuoli selittävät fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tutkittavat olivat kahden esiopetusryhmän lapset (N = 30). Aineistona käytettiin ReimaGo -aktiivisuusrannekkeiden taltioimaa aktiivisuusdataa. Aineistoa kerättiin 26 esiopetuspäivän ajalta. Kuvailevien tietojen lisäksi kahden ryhmän välisiä eroja selvitettiin Mann-Whitneyn U-testillä. Esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta selittäviä tekijöitä tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla viiden muuttujan avulla.
Esiopetusikäisten lasten kokonaisaktiivisuus neljän tunnin esiopetuspäivän aikana oli keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia. Eniten esiintyi intensiteetiltään kevyttä liikuntaa. Ryhmien välinen ero kokonaisaktiivisuuden osalta oli tilastollisesti merkitsevä. Pojilla esiintyi enemmän kokonaisaktiivisuutta ja askeleita. Kevyt liikunta, perusliike ja askelmäärä selittivät tilastollisesti merkitsevästi kokonaisaktiivisuutta. Jatkotutkimusta ajatellen tulee selvittää mitatun fyysisen aktiivisuuden keston ja intensiteetin lisäksi myös fyysisen aktiivisuuden laatua ja kontekstia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ... -
Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset
Husu, Heidi (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa ... -
Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta
Korva, Marja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ... -
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.