University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta

Icon
5.8 Mb

Authors
Korva, Marja
Date
2015
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. Tutkimuksessa selvitetään lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta, sekä sitä, onko lasten välillä mahdollisesti eroja siinä, kuinka he kokevat päiväkodin pihan ja siellä liikkumisen. Tutkimus on laadullinen, ja siinä oli mukana kuusi esiopetusikäistä lasta yhdestä päiväkodista. Aineistonkeruun päämenetelmänä oli lasten haastattelu, jonka tukena olivat lasten ottamat valokuvat itselleen tärkeistä liikuntapaikoista päiväkodin pihalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittamisen ja tyypittelyn avulla. Lapset kertoivat luonnonympäristöön ja rakennettuun ympäristöön sekä lasten keskinäisiin suhteisiin ja aikuisten toimintaan liittyvistä kokemuksistaan. Lapsille tärkeitä paikkoja olivat puut, kiipeilytelineet, keinut, lumivuori ja kivet. He kertoivat toisten lasten kanssa leikkimisestä ja liikkumisesta mutta myös riitelemisestä ja kiusaamisesta, tilojen ja materiaalien jakamisesta sekä yksinolon tavoittelemisesta. Lapset kokivat, että aikuiset olivat tarvittaessa heidän apunaan esimerkiksi tapaturma- ja ristiriitatilanteissa, mutta he olivat eri mieltä siitä, osallistuivatko aikuiset heidän pihaleikkeihinsä vai eivät. Lasten päiväkodin pihaan ja siellä liikkumiseen liittyvissä kokemuksissa oli joitakin eroja: jotkut lapset kiinnittivät enemmän huomiota pihan fyysiseen ja toiset toiminnalliseen tai sosiaaliseen ympäristöön. Suurin osa lapsista oli sitä mieltä, että he liikkuivat ulkona vähintään yhtä mielellään kuin päiväkodin sisätiloissa. Kuitenkin kaksi lasta koki, että he viettivät mieluummin aikaansa päiväkodin sisä- kuin ulkoympäristössä. Tutkimus tuotti tietoa esiopetusikäisten lasten päiväkodin pihaan ja siellä liikkumiseen liittyvistä kokemuksista, jota voidaan hyödyntää käytännössä päiväkodin pihasuunnittelun ja ulkoiluun liittyvien käytäntöjen arvioinnin tukena. Tutkimus on ennen kaikkea lasten parissa työskenteleville esimerkkinä siitä, että lapsille tarkoitettuja ympäristöjä kannattaa tarkastella myös lasten omasta näkökulmasta. ...
Alternative title
Esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta
Keywords
esiopetusikäinen lapsi kokemus päiväkodin piha liikkuminen ympäristö esiopetus lapset lapsuus kokemukset päiväkodit pihat fyysinen aktiivisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505211927

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa 

    Mantsinen, Anni (2010)
    Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä 

    Siitonen, Inkeri (2011)
    TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro ...
  • Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset 

    Husu, Heidi (2010)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa ...
  • Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä 

    Ilén, Matilda (2021)
    Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Esiopetusikäisten lasten mitattu fyysinen aktiivisuus : kahden ryhmän vertailu 

    Moisio, Merja (2022)
    Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lasten terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta, aktiivisuuden eri intensiteettitasoilla vietettyä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre