dc.contributor.advisor | Soini, Anne | |
dc.contributor.author | Moisio, Merja | |
dc.date.accessioned | 2022-05-18T05:20:22Z | |
dc.date.available | 2022-05-18T05:20:22Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81123 | |
dc.description.abstract | Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lasten terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta, aktiivisuuden eri intensiteettitasoilla vietettyä aikaa ja askelmääriä neljän tunnin esiopetuspäivän aikana. Vertailuja suoritettiin kahden eri esiopetusryhmän välillä. Lisäksi selvitettiin miten eri intensiteettitasoilla vietetty aika, askelmäärä ja sukupuoli selittävät fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tutkittavat olivat kahden esiopetusryhmän lapset (N = 30). Aineistona käytettiin ReimaGo -aktiivisuusrannekkeiden taltioimaa aktiivisuusdataa. Aineistoa kerättiin 26 esiopetuspäivän ajalta. Kuvailevien tietojen lisäksi kahden ryhmän välisiä eroja selvitettiin Mann-Whitneyn U-testillä. Esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta selittäviä tekijöitä tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla viiden muuttujan avulla.
Esiopetusikäisten lasten kokonaisaktiivisuus neljän tunnin esiopetuspäivän aikana oli keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia. Eniten esiintyi intensiteetiltään kevyttä liikuntaa. Ryhmien välinen ero kokonaisaktiivisuuden osalta oli tilastollisesti merkitsevä. Pojilla esiintyi enemmän kokonaisaktiivisuutta ja askeleita. Kevyt liikunta, perusliike ja askelmäärä selittivät tilastollisesti merkitsevästi kokonaisaktiivisuutta. Jatkotutkimusta ajatellen tulee selvittää mitatun fyysisen aktiivisuuden keston ja intensiteetin lisäksi myös fyysisen aktiivisuuden laatua ja kontekstia. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ReimaGo | |
dc.title | Esiopetusikäisten lasten mitattu fyysinen aktiivisuus : kahden ryhmän vertailu | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205182758 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |