dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Kuusinen, Oona | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Mona | |
dc.date.accessioned | 2022-05-17T05:50:37Z | |
dc.date.available | 2022-05-17T05:50:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81097 | |
dc.description.abstract | Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta kokee, että heillä on käytössä koko koulun yhteinen malli kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja kiusaamiseen puuttumiseen. Tutkimme myös eroavatko henkilökunnan kokemukset toisistaan sekä selittävätkö koulun demografiset tekijät tai jokin kiusaamisen vastainen ohjelma henkilökunnan kokemusta. Koulun henkilökunnan kokemuksia ja niiden välisiä eroja kiusaamisen ennaltaehkäisystä ja siihen puuttumisesta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta. Aineisto on kerätty tammikuussa 2020 Keski-Suomen peruskouluista. Kyselyyn vastasi 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Analysoimme aineistoa Pearsonin korrelaatiokertoimella, yksisuuntaisella varianssianalyysillä sekä lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että henkilökunnan kokemusten välillä oli eroa. Etenkin
rehtorit erosivat muusta henkilökunnasta. Kiusaamisen vastaisista ohjelmista ainoastaan KiVa Koulu -ohjelmalla oli myönteinen ja tilastollisesti merkitsevä yhteys henkilökunnan kokemuksiin. Tutkimuksemme antoi arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat henkilökunnan kokemukseen yhteisestä kiusaamisen vastaisesta mallista. Tuloksiamme voivat hyödyntää kiusaamisen vastaisten ohjelmien suunnittelijat sekä
koulujen henkilökunta. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kiusaamiseen puuttuminen | |
dc.subject.other | sosioekologinen teoria | |
dc.title | Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205172734 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |