Koulukiusaamista ja kiusaamista koulussa – katsaus vertaisrajat ylittävään kiusaamiseen
Kauppi, T. (2011). Koulukiusaamista ja kiusaamista koulussa – katsaus vertaisrajat ylittävään kiusaamiseen. Nuorisotutkimus, 29(2), 45-63.
Julkaistu sarjassa
NuorisotutkimusTekijät
Päivämäärä
2011Koulussa ilmenevää kiusaamista on tutkittu varsin runsaasti. Useimmiten mielenkiinnon kohteena on ollut oppilaiden välisissä vuorovaikutussuhteissa esiintyvä koulukiusaaminen. Kuitenkin myös opettajat joutuvat oppilaidensa kiusaamiksi ja opettajat kiusaavat oppilaitaan. Lisäksi opettajat kokevat kiusaamista oppilaiden vanhempien taholta. Näistä koulun vertaisrajat ylittävistä kiusaamissuhteista tiedetään toistaiseksi varsin vähän, minkä lisäksi vertaisrajat ylittävän kiusaamisen käsitettä ei voida pitää vakiintuneena. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten koulussa ilmenevää vertaisrajat ylittävää kiusaamista on tutkimuskirjallisuudessa määritelty ja mitä siitä toistaiseksi tiedetään. Lisäksi artikkelissa pohditaan, millaisia haasteita vertaisrajat ylittävän kiusaamisen erityislaatuinen luonne asettaa kiusaamisen määrittelemiselle.
Julkaisija
NuorisotutkimusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0886Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuorisotutkimus-lehtiJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20665829
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Esikoululaisen ja äidin pelot sekä huolenaiheet kiusaamisesta ja kaverisuhteista koulussa
Vastapuu, Eero (2024)Tutkimuksessa tutkittiin esikoululaisten mainitsemia pelkoja liittyen kiusaamiseen ja kaverisuhteisiin sekä äidin raportoimia huolenaiheita lapsensa kiusaamisesta ja kaverisuhteista koulussa. Tavoitteena oli selvittää ... -
Exploring Parent-Teacher Trust and School Involvement : A Finnish Perspective
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Nova Science Publishers, 2020) -
Good learning environment perceptions of good quality in comprehensive schools by pupils, parents and teachers
Piispanen, Maarika (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.