Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne sisällöltään hyödyllisiä, ja kuinka paljon opettajat hyödyntävät niitä opetuksessa.
Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on käytössä monissa kouluissa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon tehtävät tehtävätyypeittäin sen perusteella, mitä suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka käyttävät opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sisälsi seitsemän kysymystä suullisen kielitaidon harjoituksista.
Tutkimuksessa ilmeni, että eniten esiintyvä suullisen kielitaidon tehtävätyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten määrää On the Go 3:ssa liian vähäisenä, vaikka niiden määrä on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hyödyllisimpiä harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja ääntämisharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että kielten oppikirjojen tulisi sisältää mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa elämässä tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oral activities in English and Russian textbooks
Lainejoki, Anu (2021)Kielen opetus on siirtynyt kommunikatiiviseen opetukseen ja suullinen kielitaito nähdään nykyään hyvin tärkeänä osana kielen opintoja. Nykyinen Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten myös tuleva Lukion opetussuunnitelman ... -
Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Maria (2013)Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.