dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Salstola, Saara | |
dc.date.accessioned | 2022-05-17T05:34:28Z | |
dc.date.available | 2022-05-17T05:34:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096 | |
dc.description.abstract | Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne sisällöltään hyödyllisiä, ja kuinka paljon opettajat hyödyntävät niitä opetuksessa.
Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on käytössä monissa kouluissa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon tehtävät tehtävätyypeittäin sen perusteella, mitä suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka käyttävät opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sisälsi seitsemän kysymystä suullisen kielitaidon harjoituksista.
Tutkimuksessa ilmeni, että eniten esiintyvä suullisen kielitaidon tehtävätyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten määrää On the Go 3:ssa liian vähäisenä, vaikka niiden määrä on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hyödyllisimpiä harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja ääntämisharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että kielten oppikirjojen tulisi sisältää mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa elämässä tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | oral skills exercises | |
dc.subject.other | oral activities | |
dc.subject.other | language textbooks | |
dc.subject.other | suullisen kielitaidon tehtävät | |
dc.title | Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205172733 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | oral language skills | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | textbooks | |