Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorSalstola, Saara
dc.date.accessioned2022-05-17T05:34:28Z
dc.date.available2022-05-17T05:34:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096
dc.description.abstractSuullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne sisällöltään hyödyllisiä, ja kuinka paljon opettajat hyödyntävät niitä opetuksessa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on käytössä monissa kouluissa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon tehtävät tehtävätyypeittäin sen perusteella, mitä suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka käyttävät opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sisälsi seitsemän kysymystä suullisen kielitaidon harjoituksista. Tutkimuksessa ilmeni, että eniten esiintyvä suullisen kielitaidon tehtävätyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten määrää On the Go 3:ssa liian vähäisenä, vaikka niiden määrä on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hyödyllisimpiä harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja ääntämisharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että kielten oppikirjojen tulisi sisältää mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa elämässä tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoen
dc.subject.otheroral skills exercises
dc.subject.otheroral activities
dc.subject.otherlanguage textbooks
dc.subject.othersuullisen kielitaidon tehtävät
dc.titleOral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205172733
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysotextbooks


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot