dc.contributor.advisor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.author | Tuohisaari, Leena | |
dc.date.accessioned | 2022-05-17T05:32:57Z | |
dc.date.available | 2022-05-17T05:32:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81095 | |
dc.description.abstract | Maailmamme on nykyään kulttuurisesti hyvin moninainen. Syitä tähän ovat muun muassa globalisaatio, ihmisten kasvanut liikkuvuus, siirtolaisuus, pakolaisuus ja sosiaalinen media. Kulttuurinen monimuotoisuus on otettu huomioon myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kielenopetuksen tavoitteena on, että oppilaat tutustuvat sekä omaan kieli- ja kulttuuritaustaansa, että tulevat tietoisiksi koko maailman kielellisestä ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta ja oppivat arvostamaan sitä.
Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin, millaista kulttuurista tietoa alakouluun suunnatut oppikirjat Los geht’s! 1 ja 2 sekä High five! 5 ja 6 sisältävät. Löydettyjä tietoja arvioitiin kulttuurisen vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös tietojen vastaavuutta opetussuunnitelman tavoitteisiin ja havainnoitiin kirjojen välisiä eroja. Suomessa on tehty oppikirjatutkimusta kulttuuriseen moninaisuuteen ja kulttuurienvälisyyteen liittyen ja tulokset kertovat, että oppikirjat sisältävät yksipuolisia näkemyksiä ja vahingollisia stereotypioita kulttuureista.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että kehitystä oppikirjojen kulttuurin käsittelyssä on tapahtunut viime vuosien aikana. Oppikirjoista ei juurikaan löytynyt stereotyyppisiä kuvauksia tietyistä ihmisryhmistä, eivätkä hahmot näyttäytyneet tietyn kulttuurin karikatyyreinä. Kulttuureita kohdeltiin kuitenkin edelleen paikallisina ja kansallisina ja elämää tarkasteltiin läntisten arvojen kautta. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kulttuurinen vastuullisuus | |
dc.title | Kulturelle Verantwortlichkeit in den Lehrbüchern Los geht’s! und High five! | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205172732 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |