Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Oppikirjalla on edelleen keskeinen asema suomalaisten koulujen kieltenopetuksessa. Vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen oppikirjoissa opetetaan monipuolisesti eri taitoja kuten kuuntelu, luku ja kirjoitustaito, ja oppikirjoilla on näiden taitojen opettamisessa tärkeä rooli.
Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin valinnaisen kielen saksan oppikirjaa Plan D 1-2 ja toisen kotimaisen kielen ruotsin oppikirjaa Megafon 1. Oppikirjojen maantuntemuksellisia sisältöjä verrattiin ja kirjojen henkilöhahmoja tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytettiin Stockholmer Kriterienkatalog (Krumm 1985) -nimistä kategorisointia, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että kirjojen maantuntemuksellisissa sisällöissä on eroja, mutta myös paljon samankaltaisuuksia. Megafon 1 -kirjassa esitellään monipuolisemmin erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä ja maantuntemuksen sisällöissä musiikki ja kirjallisuus korostuivat enemmän kuin kirjassa Plan D 1-2. Megafon 1-kirja seurasi opetussuunnitelman tavoitteita ja kuvaili sekä ruotsin kulttuuria, että ruotsin kielen asemaa Suomessa. Plan D 1-2 -kirjassa esiteltiin enimmäkseen nuoria ihmisiä ja kirjassa korostuivat erilaiset matkustuskohteet saksankielisissä maissa. Megafon 1 -oppikirjan hahmot olivat oikeita eli autenttisia henkilöitä ja Plan D 1-2 -oppikirjassa käytettiin oppikirjaa varten kehitettyjä hahmoja. Tämä tekee suuren eron siihen, miten autenttisina oppikirjojen henkilöt voidaan kokea. Molemmat kirjat käsittelivät maantuntemusta nuorten kokemusmaailman kautta ja molemmissa kirjoissa arkielämää esiteltiin monipuolisesti. Plan D 1-2 kirjat esittelivät Saksan valtion lisäksi myös Itävaltaa ja Sveitsiä ja esittelivät erilaisia saksan kielen kulttuurin ilmiöitä, kuten opetussuunnitelma vaatii.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24540]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
Tahkola, Mirjami (2015)Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
Hämäläinen, Laura (2017)Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat ...