Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.advisorHautala, Jarkko
dc.contributor.advisorRonimus, Miia
dc.contributor.authorPalonen, Anniina
dc.date.accessioned2022-05-17T05:24:22Z
dc.date.available2022-05-17T05:24:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81093
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet sekä lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydessä toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, missä määrin lukemiseen liittyvät tunteet välittävät temperamentin sekä lukusujuvuuden välistä yhteyttä sekä toisaalta sitä, missä määrin lukusujuvuus välittää temperamentin ja lukemiseen liittyvien tunteiden välistä yhteyttä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 318 3.–4.-luokkalaista oppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiotarkasteluin ja mediaatioanalyysillä. Temperamenttipiirteistä häiriintyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lukunopeuteen ja lukemisen ilmaisullisuuteen sekä lukemiseen liittyviin tunteisiin. Lukemiseen liittyvistä tunteista lukuilolla oli vahvin yhteys häiriintyvyyteen ja lukusujuvuuteen. Lukuilo välitti häiriintyvyyden ja lukusujuvuuden välistä yhteyttä. Lisäksi lukusujuvuus välitti häiriintyvyyden ja lukuilon välistä yhteyttä. Tulokset viittaavat siihen, että olisi erityisen tärkeää tukea sellaisten oppijoiden lukuilon syntymistä ja lukutaidon kehitystä, joilla esiintyy temperamenttista taipumusta häiriintyvyyteen. Toisaalta tulokset viittaavat myös siihen, että itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen voisivat kehittää lukusujuvuutta.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukemiseen liittyvät tunteet
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.otherlukunopeus
dc.subject.otherlukemisen ilmaisullisuus
dc.titleTemperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205172730
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot