Temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet ja lukusujuvuus 3.–4.-luokkalaisilla oppijoilla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten temperamentti, lukemiseen liittyvät tunteet sekä lukusujuvuus (lukunopeus ja lukemisen ilmaisullisuus eli prosodia) ovat yhteydessä toisiinsa. Erityisesti tutkittiin, missä määrin lukemiseen liittyvät tunteet välittävät temperamentin sekä lukusujuvuuden välistä yhteyttä sekä toisaalta sitä, missä määrin lukusujuvuus välittää temperamentin ja lukemiseen liittyvien tunteiden välistä yhteyttä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 318 3.–4.-luokkalaista oppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiotarkasteluin ja mediaatioanalyysillä.
Temperamenttipiirteistä häiriintyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lukunopeuteen ja lukemisen ilmaisullisuuteen sekä lukemiseen liittyviin tunteisiin. Lukemiseen liittyvistä tunteista lukuilolla oli vahvin yhteys häiriintyvyyteen ja lukusujuvuuteen. Lukuilo välitti häiriintyvyyden ja lukusujuvuuden välistä yhteyttä. Lisäksi lukusujuvuus välitti häiriintyvyyden ja lukuilon välistä yhteyttä. Tulokset viittaavat siihen, että olisi erityisen tärkeää tukea sellaisten oppijoiden lukuilon syntymistä ja lukutaidon kehitystä, joilla esiintyy temperamenttista taipumusta häiriintyvyyteen. Toisaalta tulokset viittaavat myös siihen, että itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen voisivat kehittää lukusujuvuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukusujuvuuden yhteys akateemiseen minäkäsitykseen 2.-5.-luokkalaisilla
Linnamaa, Kaisa (2023)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella 2.-5.-luokkalaisten akateemisen minäkäsityksen yhteyttä lukusujuvuuteen. Lukemisen taito on merkittävässä osassa yhteiskuntaan sopeutumisessa ja siellä toimimisessa. Tutkimuksessa ... -
Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Vuorinen, Ann-Natalie (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ... -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Siuko, Juho (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät ... -
Startti lukemiseen : tapaustutkimus alkavan lukemisen kehittymisestä
Nurmi, Pauliina (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.