Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKörkkö, Vili-Oskari
dc.contributor.authorOksanen, Jere
dc.date.accessioned2022-05-12T06:49:40Z
dc.date.available2022-05-12T06:49:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81026
dc.description.abstractVideopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen tähtäävissä videopeleissä tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kieltä. Kaupallisissa videopeleissä puolestaan tarkoituksena ei ole opettaa pelaajalle jotain tiettyä taitoa. Sen sijaan ne ovat ajanviettotapa, josta on vuosi vuodelta tullut entistä suositumpi ihmisten keskuudessa. Juuri tästä syystä kaupalliset videopelit tarjoavat paljon mahdollisuuksia kielen oppimisen kannalta, sillä vaikka niissä kielen oppiminen ei ole pääasiallinen tarkoitus, voivat ne silti olla tehokas tapa oppia kieltä esimerkiksi kielen omaksumisen periaatteiden kautta (katso Reinhardt 2018, Peterson 2013). Kaupallisissa videopeleissä aiempi kielen oppimisen tutkimus on keskittynyt hyvin paljon tiettyihin genreihin, kuten massiivimoninpeleihin (Wattana 2015, Rama, Black, Van ES and Warschauer 2012). Tästä syystä on tärkeää, että tutkitaan myös muita genrejä, jotka voivat erota massiivimoninpeleistä paljon sekä pelattavuudeltaan että mekaniikoiltaan mutta myös sisällöltään. Tämä materiaalipaketti on suunnattu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään videopelejä opetuksessaan. Tämä paketti käsittelee kuutta eri videopeligenreä (roolipeli, toimintaseikkailu, ongelmanratkaisu, strategia, simulaatio ja interaktiivinen elokuva) ja niiden sisäisiä toisen kielen oppimista edistäviä ominaisuuksia. Materiaalipaketti on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Halusimme luoda kattavan paketin, joka yhdistää videopelien genrejä ja kielen oppimisen sekä videopelien tutkimuksen eri suuntauksia toimivaksi kokonaisuudeksi. Materiaalipakettimme käyttää DGELL (digitaalisten pelien tehostettu kielen oppiminen) teoriaa, jossa tutkitaan videopelien pelaamisen ja kielen oppimisen suhdetta toisiinsa erilaisten kieltenomaksumis teorioiden kautta (Reinhardt 2018). Tutkimme jokaisen genren omia kielenoppimisen ominaispiirteitä ja suunnittelimme tehtävätyyppejä niiden pohjalta.fi
dc.format.extent58
dc.language.isoen
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otherDGELL
dc.titleLearn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205122672
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysocomputer games
dc.subject.ysoteaching and instruction


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot