Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJarva, Vesa
dc.contributor.authorIso-Koivisto, Elsi
dc.date.accessioned2022-05-12T06:09:56Z
dc.date.available2022-05-12T06:09:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81023
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaalista ja siten rakennekeskeisen määritelmän kautta perustella se omaksi tekstilajikseen. Tutkimuksen teoriataustana toimivat systeemis-funktionaalinen kieliteoria, tekstintutkimus sekä rakennepotentiaaliteoria. Tutkimus-kysymykset ovat: Mitä pakollisia ja valinnaisia jaksoja Instagramissa toteutetussa kaupallisessa yhteistyössä on? Minkälainen on rakennejaksojen järjestäytyneisyys ja toistuvuus? Millainen on Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilaji rakenteen näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona on 25 Instagramissa toteutettua kaupalliseksi yhteistyöksi määriteltyä julkaisua, joiden tuotekategoria on kosmetiikka. Julkaisut on tehty vuosien 2021–2022 aikana ja aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2022. Aineiston analyysimetodina on teoriaohjaava laadullinen tutkimus. Aineiston julkaisut on analyysissa rakennepotentiaaliteorian mukaisesti jaoteltu pakollisiin ja valinnaisiin rakennejaksoihin. Analyysin lopputuloksena Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilajin pakolliseksi rakennejaksoksi osoittautui kaupallisen yhteistyön maininta. Yleisimmät valinnaiset jaksot olivat seuraavat: tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteen tarpeen pohjustus, suosittelu, tuotteesta pitäminen, tuotteen testaus ja positiivinen kokemus. Rakennejaksojen esiintyvyyden pohjalta selvisi, että Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tulee sisältää kaupallisen yhteistyön maininta -jakson lisäksi jokin seuraavista tuotteeseen viittaavista rakennejaksoista; tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteesta pitäminen tai positiivinen kokemus. Aineiston julkaisujen rakenteen yhtenevyys kielii tekstilajin jonkinasteisesta vakiintuneisuudesta ja siksi tämän tutkimuksen tulosten perusteella Instagramissa toteutetut kaupalliset yhteistyöt muodostavat oman tekstilajinsa. Tutkimus valottaa sosiaalisen median mahdollistamia uudenlaisia markkinoinnin tapoja ja laajentaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta tekstilaji- ja rakennetutkimuksen kentälle.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.subject.otherkaupallinen yhteistyö
dc.subject.otherrakennepotentiaali
dc.title"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205122669
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysotekstintutkimus
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot