Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorVirtanen, Anssi
dc.date.accessioned2022-05-11T05:34:32Z
dc.date.available2022-05-11T05:34:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80977
dc.description.abstractVarhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja Suomessa useimmin tarjottu kieli on englanti. Nyt vieraiden kielten oppiminen alkaa perusopetuksessa jo ensimmäisellä luokalla, kun oppilaat ovat keskimäärin 7-vuotiaita. Varhentaminen vaatii kohdeyleisölle (todella nuorille kielenoppijoille) sopivaa ja mielekästä oppimateriaalia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu esiopetuksessa ja päiväkodissa oleville lapsille, jotka tulevat aloittamaan opiskelun alakoulussa lähivuosina. Tavoitteena on tukea nuorten kielenoppijoiden siirtymistä peruskouluun keskittymällä englanninkielisen sanaston oppimiseen ja vahvistamiseen. Sanastoon keskittymällä materiaalipaketti tavoittelee lapsille sopivan kielipankin rakentamista, jonka avulla lapset voivat ilmaista itseään ja ymmärtää muita vieraalla kielellä. Lasten opettaminen on oma maailmansa, ja se vaatii omat metodinsa onnistuakseen. Tämä materiaalipaketti käyttää kielisuihkutusta ja toiminnallisuutta opetuksen kulmakivinä. Tavoitteena on, että lapsi on aktiivisessa roolissa kaikessa tekemisessä. Materiaalipaketti on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää kuka vain kaksikielinen henkilö, eikä vain kielenopettajan taustan omaava. On huomioitavaa, että uusimmassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa mainitaan suoraan kielisuihkutuksen käyttäminen esiopetuksen ja perusopetuksen siirtymässä. Materiaalipaketti koostuu kahdesta erilaisesta aktiviteettityypistä: johdantoaktiviteeteista, joiden tehtävänä on esitellä uusi teemasanasto lapsille, ja ydinaktiviteeteista, joiden tehtävänä on toistaa ja vahvistaa sanastoa, sekä samalla haastaa että osallistaa lapsia opetuksessa mielekkäillä tavoilla. Aktiviteetit ovat suunniteltu siten, että ne ovat osana päiväkodin arkea, ja niitä voi käyttää useaan kertaan. Aktiviteetit ovat lyhyitä ja helposti muokattavia, ja ne sopivat melkein kaikkien lapsille sopivien teemasanastojen opettamiseen. Tämä materiaalipaketti keskittyy varsinkin neljän teemasanaston opettamiseen (eläimet, toimintaverbit, numerot, värit).fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherearly language learning
dc.subject.otherlanguage showering
dc.subject.othervocabulary learning
dc.subject.othermaterial package
dc.titleLet's go! : an early English language showering material package
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112627
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysosecond language
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright