Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä
heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Millaisten tehtävien avulla kirjoittamista harjoitellaan oppikirjassa ja mitkä tehtävätyypit
painottuvat?
2. Millaisia kirjoittamiskäsityksiä kirjoitustehtävistä heijastuu ja mitkä käsitykset painottuvat?
Tutkimusaineisto koostuu 50 tehtävästä, joissa ohjeistetaan kirjoittamaan yli virkkeen
mittaisia vastauksia. Kirjoittaminen on käsitetty tutkimuksessa osana tekstitaitoja sekä laajasti
uuden kirjoittamisen käsitteen avulla. Tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina,
jossa kirjoituskäsitysten analyysia ohjaa Ivaničin (2004) kirjoittamisen diskurssien teoria.
Analyysissa aineiston tehtävistä muodostui sisältöjen perusteella seitsemään luokkaa: tehtävät, joihin vastataan kirjoittamalla, prosessikirjoittaminen, tekstin korjaaminen ja muokkaaminen, tekstilajin pohjalta kirjoittaminen, aineistopohjainen kirjoittaminen, aiheen pohjalta kirjoittaminen sekä kuvien ottaminen. Aineisto on lisäksi eritelty tehtävien lukumääriä kuvaavaan taulukkoon, joka kuvastaa painotuksia tehtävätyyppien välillä. Aineistossa on luokittelun perusteella
monipuolisesti erilaisia tehtäviä, mutta niiden väliset painotukset ovat selkeitä. Analyysin mukaan suurin osa tehtävistä on vastaa kirjoittamalla -tyyppisiä tai prosessikirjoittamisen tehtäviä.
Myös kirjoituskäsitysten välillä on selkeitä painotuksia. Tehtävissä heijastuu kaikkien Ivaničin
(2004) diskurssien mukaiset kirjoituskäsitykset, mutta selkeästi eniten näkyvät prosessi- sekä
genrediskurssin käsitykset kirjoittamisesta ja sen oppimisesta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ... -
Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
Kekäläinen, Milka (2015)Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ... -
Oppimisen resurssina heikko kirjoittamisen taito
Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2012)In this case study, we investigate Finnish as a L2 writing skill of weak writers in lower secondary school. The study is based on writing performances of 25 students who each completed four different writing tasks (i.e., ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Virhe ei ole kirosana, vai onko? : opettajien käsityksiä virheestä
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Meistä monet ehkä muistavat, miten opettaja oli merkinnyt virheet punakynällä kirjoitelmiin ja koepapereihin. Virheiden määrä tavallisesti vaikutti siihen, minkä arvosanan tai pistemäärän suorituksesta sai. Kirjoittamisen ...