University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä

Thumbnail
View/Open
467.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tytärniemi, Hanna
Date
2022
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaisten tehtävien avulla kirjoittamista harjoitellaan oppikirjassa ja mitkä tehtävätyypit painottuvat? 2. Millaisia kirjoittamiskäsityksiä kirjoitustehtävistä heijastuu ja mitkä käsitykset painottuvat? Tutkimusaineisto koostuu 50 tehtävästä, joissa ohjeistetaan kirjoittamaan yli virkkeen mittaisia vastauksia. Kirjoittaminen on käsitetty tutkimuksessa osana tekstitaitoja sekä laajasti uuden kirjoittamisen käsitteen avulla. Tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa kirjoituskäsitysten analyysia ohjaa Ivaničin (2004) kirjoittamisen diskurssien teoria. Analyysissa aineiston tehtävistä muodostui sisältöjen perusteella seitsemään luokkaa: tehtävät, joihin vastataan kirjoittamalla, prosessikirjoittaminen, tekstin korjaaminen ja muokkaaminen, tekstilajin pohjalta kirjoittaminen, aineistopohjainen kirjoittaminen, aiheen pohjalta kirjoittaminen sekä kuvien ottaminen. Aineisto on lisäksi eritelty tehtävien lukumääriä kuvaavaan taulukkoon, joka kuvastaa painotuksia tehtävätyyppien välillä. Aineistossa on luokittelun perusteella monipuolisesti erilaisia tehtäviä, mutta niiden väliset painotukset ovat selkeitä. Analyysin mukaan suurin osa tehtävistä on vastaa kirjoittamalla -tyyppisiä tai prosessikirjoittamisen tehtäviä. Myös kirjoituskäsitysten välillä on selkeitä painotuksia. Tehtävissä heijastuu kaikkien Ivaničin (2004) diskurssien mukaiset kirjoituskäsitykset, mutta selkeästi eniten näkyvät prosessi- sekä genrediskurssin käsitykset kirjoittamisesta ja sen oppimisesta. ...
Keywords
suomi toisena kielenä kirjoittaminen kirjoitustaito yläkoulu oppikirjat suomen kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112626

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4607]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä 

    Kekäläinen, Milka (2015)
    Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ...
  • Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa 

    Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Oppimisen resurssina heikko kirjoittamisen taito 

    Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2012)
    In this case study, we investigate Finnish as a L2 writing skill of weak writers in lower secondary school. The study is based on writing performances of 25 students who each completed four different writing tasks (i.e., ...
  • Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä 

    Strum, Saara (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ...
  • Virhe ei ole kirosana, vai onko? : opettajien käsityksiä virheestä 

    Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Meistä monet ehkä muistavat, miten opettaja oli merkinnyt virheet punakynällä kirjoitelmiin ja koepapereihin. Virheiden määrä tavallisesti vaikutti siihen, minkä arvosanan tai pistemäärän suorituksesta sai. Kirjoittamisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre