Unelmaa rakentamassa : luksusbrändiyhteisöjen kuluttajat
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Luksusbrändit ovat olleet digitalisaation ja sosiaalisen median tulon myötä muutoksen edessä. Brändit ovat helpommin jokaisen saavutettavissa, joka voi vaarantaa brändien syvimmän olemuksen. Kuluttajien subjektiiviset kokemukset määrittelevät osaltaan luksuksen. Sosiaalisen median myötä brändiyhteisöt ovat tuoneet brändit lähemmäs kuluttajia ja ne ovat merkittävässä roolissa luksuksen brändäyksessä, sillä yhteisöjen kautta kuluttajat ovat entistä sitoutuneempia brändiin. Tässä pro gradu -tutkielmassa keskityttiin brändilojaalisuuteen ja pyrittiin selvittämään ensimmäiseen tutkimusongelmaan vastausta, mitkä osatekijät liittyvät brändilojaalisuuteen.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoituja teemahaastatteluja apuna käyttäen. Aineiston avulla oli tarkoitus saada syvällisempi käsitys luksuksen käsitteestä, luksukseen liittyvistä tunteista ja käyttäytymisestä sekä miten brändiyhteisöt edistävät lojaalisuutta brändiä kohtaan. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaisen sosiaalisen median luksusbrändiyhteisön jäsenet. Aineistoa analysoitiin etsien vastausta toiseen tutkimusongelmaan, edistääkö brändiyhteisö lojaalisuutta brändiä kohtaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni osatekijöiden edistävän lojaalisuutta, mutta syvällisemmän yhteyden ja rakkauden puuttuessa brändiä kohtaan, osatekijät eivät johda lojaalisuuteen yksinään. Kyse on kokonaisuudesta, joka on osatekijöiden summa, jossa brändiin liittyvä rakkaus on keskiössä. Keskeisiksi syiksi nousivat yhteisön jäsenien passiivisuus, jäsenien omat riittämättömät kokemukset brändin tuotteista sekä riittämätön tieto brändistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä
Hytönen, Milla (2020)Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka ... -
Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
Karasvirta, Saara (2010)Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ... -
Luodaan yhdessä : mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä?
Svahn, Mari (2016)Sosiaalisen median myötä brändeihin liittyvää sisältöä voi tehdä kuka tahansa. Kuluttajat luottavat toistensa kokemuksiin enemmän kuin perinteiseen mainontaan, joten kuluttajien tekemä positiivinen sisältö on brändille ... -
Measuring consumer brand engagement on social media with annoyance as a moderator
Tanttu, Tuomo (2017)Consumer brand engagement (CBE) is indisputably an emerging topic in the marketing literature, yet the amount of research on its antecedents and outcomes is limited. Besides academics, it has also gained traction among ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.