Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
Tekijät
Päivämäärä
2022Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden suuntauksien mukaan opetuksessa ja oppimisessa korostuu erityisesti oppijalähtöisyys- sekä keskeisyys, autenttisuus, toiminnallisuus sekä oppijan kokemukset merkityksellisyydestä oppimisessaan. Tässä tutkimuksessa keskitytään opettajien käsityksiin toiminnallisesta kielenopetuksesta. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, miten opettajat ymmärtävät käsitteen toiminnallisuus ja millaisia kokemuksia heillä on toiminnallisesta kieltenopetuksesta. Tutkimuksen piiriin valittiin nimenomaan saksan kielen opettajat, koska heidän käsityksistään toiminnallisuuteen liittyen on tehty varsin vähän tutkimusta.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin useille kymmenille saksanopettajille ympäri Suomen saksan opettajien epävirallisen Facebook ryhmän Saksanopettajat ja Saksanopettajat lukiossa kautta sekä sähköpostitse marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 33 saksanopettajaa. Kyselylomakkeessa oli muutama määrällinen kysymys, mutta siinä keskityttiin avoimiin kysymyksiin. Vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista selviää, että opettajat tulkitsevat toiminnallisuutta hyvin eri tavoilla: oppijan kokonaisvaltaisena aktiivisuutena, erilaisina toiminnallisina menetelmiä tai oppijan fyysisenä aktiivisuutena. Opettajien kokemukset toiminnallisuudesta olivat positiivisia. Hyödyttäviksi asioiksi nostettiin erityisesti toiminnallisuuden tuoma oppimisen tuki, motivointi sekä erilaisuuden huomioiminen. Opettajat mainitsivat resurssien puutteen, oppijan omien haasteiden, ryhmädynamiikan sekä tottumusten haastavan toiminnallisuuden toteutumista. Tutkimuksen opettajat käyttävät toiminnallisuutta tukeakseen oppijoiden oppimista, tuovan toiminnallisuudella pientä lisää oppitunneille tai keinona kehittää ryhmän sekä yksilön sosiaalisia taitoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
Ranta-Ylitalo, Liisa (2019)Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
Hämäläinen, Laura (2017)Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.