dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Autioniemi, Hanna-Mari | |
dc.date.accessioned | 2022-04-25T07:31:10Z | |
dc.date.available | 2022-04-25T07:31:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80682 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä diskursseja sekä tarkastella diskursseissa rakentuvia päiväkodin johtajan toimija-asemia.
Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimus toteutettiin diskurssintutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla erään kaupungin kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajia. Kerätty aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksessa päiväkodin johtajien puheesta tunnistettiin kolme diskurssia jäsentämään varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä: laadun kehittäminen yhteisenä tahtotilana, laadun kehittäminen johtajan ratkaisukeskeisyytenä sekä laadun kehittäminen johtajan voimattomuutena. Diskursseissa päiväkodin johtajalle rakentui kolme toimija-asemaa: mahdollistaja, yhteisön jäsen ja olosuhteiden armoilla olija.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että laadun kehittäminen vaatii jaettua pedagogista johtajuutta, jonka myötä käydään pedagogista keskustelua sekä kehitetään työyhteisön osaamista. Johtajalta edellytetään johtamisosaamista laadun kehittämistä tukevien rakenteiden luomiseen ja laadun kehittämistä tukevan toimintakulttuurin rakentamiseen osin haastavassa toimintaympäristössä. Päiväkodin johtajan positiivinen asenne tulevaisuutta kohtaan sekä ratkaisukeskeisyys auttavat laadun kehittämistä tukevien toimintojen ylläpitämisessä, mutta ne eivät poista erityisesti niitä rakenteellisia tekijöitä, jotka haastavat varhaiskasvatuksen laadun kehittämisen. Tutkimus antoi uutta tietoa varhaiskasvatuksen laadun kehittämisestä ja siten tutkimuksen avulla on mahdollista edistää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista. | fi |
dc.format.extent | 109 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosiaalinen konstruktionismi | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204252359 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen konstruktivismi | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | laatu | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |