Tukiviittomien käyttö ja niiden merkitys oppilaille osana vuorovaikutusta ja opetustyötä : opettajien kokemuksia
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus käsitteli opettajien kokemuksia tukiviittomien käytöstä
opetustyössä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käyttivät tukiviittomia
työssään ja millaisia merkityksiä heidän mukaansa tukiviittomien käytöstä oli
oppilaille.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää opettajaa, jotka käyttivät tukiviittomia
työssään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun eli
teemahaastattelun avulla, yksilöhaastatteluina. Kolme opettajista toimi
erityisluokanopettajina ja yksi yleisopetuksen opettajana. Haastatteluista saatu
aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät tukiviittomia hyvin
kattavasti kouluarjessa, sisältäen siirtymätilanteet, opetustilanteet,
toiminnanohjaustilanteet ja kouluarjen rutiinit. Tukiviittomia käytettiin
hahmottamisen ja havainnollistamisen tukena. Tukiviittomat olivat osa
monikanavaista viestintää. Niiden käyttö edellytti opettajilta tietoista ja
tavoitteellista toimintaa.
Tukiviittomien käytöllä oli oppilaille sisäisiä ja ulkoisia merkityksiä.
Sisäiset merkitykset heijastuivat oppilaan keskittymiseen, motivaatioon,
muistamiseen, hahmottamiseen, ennakointiin, tunneilmaisuun, itsetuntoon,
minäpystyvyyteen ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Ulkoiset merkitykset
näkyivät mielekkäänä toimintana, joka osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä.
...
monikanavaisuus
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
Tanttu, Minna; Toikkanen, Penniina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää sekä tietoisuustaitoja ilmiönä sekä tietoisuustaitojen opettamista koulussa. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin tietoisuustaitoja työssään käyttävien opettajien ja ... -
AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä
Pollari, Anni (2011)Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.