University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

Tukiviittomien käyttö ja niiden merkitys oppilaille osana vuorovaikutusta ja opetustyötä : opettajien kokemuksia

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Reinikainen, Anne
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus käsitteli opettajien kokemuksia tukiviittomien käytöstä opetustyössä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käyttivät tukiviittomia työssään ja millaisia merkityksiä heidän mukaansa tukiviittomien käytöstä oli oppilaille. Tutkimuksessa haastateltiin neljää opettajaa, jotka käyttivät tukiviittomia työssään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun eli teemahaastattelun avulla, yksilöhaastatteluina. Kolme opettajista toimi erityisluokanopettajina ja yksi yleisopetuksen opettajana. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät tukiviittomia hyvin kattavasti kouluarjessa, sisältäen siirtymätilanteet, opetustilanteet, toiminnanohjaustilanteet ja kouluarjen rutiinit. Tukiviittomia käytettiin hahmottamisen ja havainnollistamisen tukena. Tukiviittomat olivat osa monikanavaista viestintää. Niiden käyttö edellytti opettajilta tietoista ja tavoitteellista toimintaa. Tukiviittomien käytöllä oli oppilaille sisäisiä ja ulkoisia merkityksiä. Sisäiset merkitykset heijastuivat oppilaan keskittymiseen, motivaatioon, muistamiseen, hahmottamiseen, ennakointiin, tunneilmaisuun, itsetuntoon, minäpystyvyyteen ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Ulkoiset merkitykset näkyivät mielekkäänä toimintana, joka osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä. ...
 
monikanavaisuus
 
Keywords
vuorovaikutus puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio tukiviittomat opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212348

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [134]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa 

    Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)
    Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ...
  • Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla 

    Maunu, Marika (2011)
    Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ...
  • ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana 

    Tanttu, Minna; Toikkanen, Penniina (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää sekä tietoisuustaitoja ilmiönä sekä tietoisuustaitojen opettamista koulussa. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin tietoisuustaitoja työssään käyttävien opettajien ja ...
  • AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä 

    Pollari, Anni (2011)
    Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ...
  • Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä 

    Seppälä, Sara (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre