dc.contributor.author | Reinikainen, Anne | |
dc.date.accessioned | 2022-04-21T06:49:03Z | |
dc.date.available | 2022-04-21T06:49:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80666 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsitteli opettajien kokemuksia tukiviittomien käytöstä
opetustyössä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käyttivät tukiviittomia
työssään ja millaisia merkityksiä heidän mukaansa tukiviittomien käytöstä oli
oppilaille.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää opettajaa, jotka käyttivät tukiviittomia
työssään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun eli
teemahaastattelun avulla, yksilöhaastatteluina. Kolme opettajista toimi
erityisluokanopettajina ja yksi yleisopetuksen opettajana. Haastatteluista saatu
aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät tukiviittomia hyvin
kattavasti kouluarjessa, sisältäen siirtymätilanteet, opetustilanteet,
toiminnanohjaustilanteet ja kouluarjen rutiinit. Tukiviittomia käytettiin
hahmottamisen ja havainnollistamisen tukena. Tukiviittomat olivat osa
monikanavaista viestintää. Niiden käyttö edellytti opettajilta tietoista ja
tavoitteellista toimintaa.
Tukiviittomien käytöllä oli oppilaille sisäisiä ja ulkoisia merkityksiä.
Sisäiset merkitykset heijastuivat oppilaan keskittymiseen, motivaatioon,
muistamiseen, hahmottamiseen, ennakointiin, tunneilmaisuun, itsetuntoon,
minäpystyvyyteen ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Ulkoiset merkitykset
näkyivät mielekkäänä toimintana, joka osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä. | fi |
dc.description.abstract | monikanavaisuus | en |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Tukiviittomien käyttö ja niiden merkitys oppilaille osana vuorovaikutusta ja opetustyötä : opettajien kokemuksia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204212348 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | monikanavaisuus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio | |
dc.subject.yso | tukiviittomat | |
dc.subject.yso | opetus | |