Tukiviittomien käyttö ja niiden merkitys oppilaille osana vuorovaikutusta ja opetustyötä : opettajien kokemuksia

Abstract
Tämä tutkimus käsitteli opettajien kokemuksia tukiviittomien käytöstä opetustyössä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käyttivät tukiviittomia työssään ja millaisia merkityksiä heidän mukaansa tukiviittomien käytöstä oli oppilaille. Tutkimuksessa haastateltiin neljää opettajaa, jotka käyttivät tukiviittomia työssään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun eli teemahaastattelun avulla, yksilöhaastatteluina. Kolme opettajista toimi erityisluokanopettajina ja yksi yleisopetuksen opettajana. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät tukiviittomia hyvin kattavasti kouluarjessa, sisältäen siirtymätilanteet, opetustilanteet, toiminnanohjaustilanteet ja kouluarjen rutiinit. Tukiviittomia käytettiin hahmottamisen ja havainnollistamisen tukena. Tukiviittomat olivat osa monikanavaista viestintää. Niiden käyttö edellytti opettajilta tietoista ja tavoitteellista toimintaa. Tukiviittomien käytöllä oli oppilaille sisäisiä ja ulkoisia merkityksiä. Sisäiset merkitykset heijastuivat oppilaan keskittymiseen, motivaatioon, muistamiseen, hahmottamiseen, ennakointiin, tunneilmaisuun, itsetuntoon, minäpystyvyyteen ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Ulkoiset merkitykset näkyivät mielekkäänä toimintana, joka osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä.
Main Author
Format
Books Working paper
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212348Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share