Tukiviittomien käyttö ja niiden merkitys oppilaille osana vuorovaikutusta ja opetustyötä : opettajien kokemuksia
Abstract
Tämä tutkimus käsitteli opettajien kokemuksia tukiviittomien käytöstä
opetustyössä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käyttivät tukiviittomia
työssään ja millaisia merkityksiä heidän mukaansa tukiviittomien käytöstä oli
oppilaille.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää opettajaa, jotka käyttivät tukiviittomia
työssään. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun eli
teemahaastattelun avulla, yksilöhaastatteluina. Kolme opettajista toimi
erityisluokanopettajina ja yksi yleisopetuksen opettajana. Haastatteluista saatu
aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät tukiviittomia hyvin
kattavasti kouluarjessa, sisältäen siirtymätilanteet, opetustilanteet,
toiminnanohjaustilanteet ja kouluarjen rutiinit. Tukiviittomia käytettiin
hahmottamisen ja havainnollistamisen tukena. Tukiviittomat olivat osa
monikanavaista viestintää. Niiden käyttö edellytti opettajilta tietoista ja
tavoitteellista toimintaa.
Tukiviittomien käytöllä oli oppilaille sisäisiä ja ulkoisia merkityksiä.
Sisäiset merkitykset heijastuivat oppilaan keskittymiseen, motivaatioon,
muistamiseen, hahmottamiseen, ennakointiin, tunneilmaisuun, itsetuntoon,
minäpystyvyyteen ja yksilöllisiin oppimistarpeisiin. Ulkoiset merkitykset
näkyivät mielekkäänä toimintana, joka osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä.
Main Author
Format
Books
Working paper
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212348Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish