dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Salmirinne, Santeri | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T05:42:21Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T05:42:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80620 | |
dc.description.abstract | Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli suosituimmissa peligenreissä. Erityisesti kauhupelit, joiden äänimaisemia voisi kuvata usein juuri parhaiten sanalla ahdistava, ovat saaneet osakseen vain kourallisen tutkimuksia, jotka keskittyisivät tähän omalaatuiseen äänisuunnitteluun. Olisi tärkeää koittaa ymmärtää niitä toimintamekanismeja, jotka saavat meidät ahdistuneeksi videopelissä, ja että miten tämä virtuaalinen ahdistus vaikuttaa meihin pelaajana.
Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa esittelen eri näkökulmia siihen, miten voisimme määritellä ahdistuksen tunteena, ja miten se tarkalleen ottaen toimii kauhupelikontekstissa. Kysymykset, joihin toivon tällä tutkimuksella vastaavani ovat:
- Mitä on ahdistus, ja miten se toimii taiteen ja median kontekstissa?
- Voiko musiikki saada aikaan ahdistusta?
- Miten ahdistava musiikki toimii videopeleissä?
- Miten määrittelemme immersion videopelikontekstissa, ja miten vahvasti immersiivinen virtuaalitodellisuusteknologia vaikuttaa ahdistuksen kokemukseen? | fi |
dc.description.abstract | In the growing field of ludomusicology (video game music studies), much like in musicology, the study of negative emotions has been long overlooked despite these negative emotions playing a major role in many of the most popular gaming genres. Most notably horror, a genre that often comes with soundtracks and sonic atmospheres that can only be described most aptly as anxiety inducing, has only a handful of studies relating to its distinct style of sound design. It is important to try to understand the mechanisms behind what makes us feel anxious about a video game, and how this kind of virtual anxiety affects us as the player.
In this study I will first shine light on some different views on how we might define anxiety as an emotion, and how exactly it functions within the context of hor-ror games. The main questions I hope to answer are:
- What is anxiety and how it functions in the context of art and media?
- Can music induce anxiety?
- How anxious music works in the context of video games?
- How do we define immersion within the context of video games and how highly immersive VR-technology affects the experience of anxiety? | en |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | immersion | |
dc.subject.other | ludology | |
dc.subject.other | video game music | |
dc.title | Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204202304 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |
dc.subject.yso | pelimusiikki | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | pelko | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | music research | |
dc.subject.yso | game music | |
dc.subject.yso | music | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | emotions | |
dc.subject.yso | anxiety | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | virtual reality | |
dc.subject.yso | fear (emotions) | |
dc.subject.yso | game research | |
dc.subject.yso | games | |